Actis dunne isolatie hoge R-waarde??? Lijkt erop van niet!!!

Ervaringen met bouwmaterialen, sanitair, gereedschap e.d.

geloof jij dat actis de waardes haalt die ze belooft?

ja
1
17%
nee
5
83%

Totaal aantal stemmen : 6

Actis dunne isolatie hoge R-waarde??? Lijkt erop van niet!!!

Berichtdoor RvdB » ma maart 31, 2008 9:36 am

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Advertisement
Re: Actis dunne isolatie hoge R-waarde??? Lijkt erop van nie

Berichtdoor hans rutte » vr apr 04, 2008 2:25 pm

boven genoemde zijn allen concurrenten van Actis!!
ze zijn allen bang dat ze hun aandeel in hun markt verliezen.
ze baseren hun test op eentest uitgevonden in 1961 en nog steeds wordt deze gebruikt. Belt onze meneer de klusser ook nog met een telefoon uit 1961 of gaat hij met de ontwikkeling mee?
hans rutte
bouwer
bouwer

Berichtdoor chathanky » vr apr 04, 2008 8:10 pm

hans rutte schreef:boven genoemde zijn allen concurrenten van Actis!!
ze zijn allen bang dat ze hun aandeel in hun markt verliezen.
ze baseren hun test op eentest uitgevonden in 1961 en nog steeds wordt deze gebruikt. Belt onze meneer de klusser ook nog met een telefoon uit 1961 of gaat hij met de ontwikkeling mee?

Tja en MI zou geen belang hebben dat hun isolerende folie ook een waarde heeft van 5 of 6? Heel vreemd. Als het zo zou zijn dan had Mi met de hofdprijs er vandoor gegaan en zijn afzetmarkt enorm kunnen vegroten.

Zij geven de waarde die gecertificeert is en mag worden toegepast.
Actis mag niet worden toegepast in de nieuwbouw omdat ze niet voldoen aan de eisen.

Meneer de klusser wil graag een nieuwe telefoon maar niet een die niet functioneert en de beloftes niet waar maken.
chathanky
klusser
klusser

Berichtdoor Herman » vr apr 04, 2008 8:19 pm

Voor basisprincipes zijn de testmethodes vaak al oud. En daarbij is 1961 nog een jonkie. Ik gebruik bepaalde testmethodes welke meer dan 100 jaar oud zijn. de weegbalans die ik heb staan, en welke uit 1920 is, weegt beter dan mijn digitale weegschaal.
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor Rick » vr apr 04, 2008 10:03 pm

hans rutte schreef:Belt onze meneer de klusser ook nog met een telefoon uit 1961 of gaat hij met de ontwikkeling mee?

Beste Hans,

Gaarne binnen dit forum niet op de man spelen, ik hoor wel heel graag goed onderbouwde argumenten waarom wel deze folie gebruikt moet worden....
Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor RvdB » vr apr 04, 2008 10:21 pm

ik ga voorlopig iig nog niet met de ontwikkeling mee. het tweezijdig creëren van een spouw brengt sowieso problemen of op zijn minst ongemak met zich mee.

Ik zie ook niet in waarom de hotbox methode niet zou voldoen... Als actis zo goed reflecteert dan zou het toch ook bij de hotbox opstelling de warmte binnen moeten houden?

Buiten thermische isolatie moeten woningen ook voldoen aan geluidsisolerende eisen. Hoe zit het hier eigenlijk mee bij actis?
Langs drukke wegen passen wij bij voorkeur steenwol toe... Hoe meer massa is de spouw des te beter de geluidsisolatie. Ik kan mij gevoelsmatig niet voorstellen dat een dunnen folie dezelfde eigenschappen heeft.

en wat kost het??
Zou wel eens een vergelijk willen zien tussen bijvoorbeeld ecotherm spouwpir 90mm met een r-waarde van 3.9 (RC 4.33 volgens hotbox) welke te koop is voor zo'n €13,-/m2 excl BTW... wat doet een vergelijkbare Actis (RC volgens Actis) folie voor in de spouw?
RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Berichtdoor chathanky » zo apr 06, 2008 7:37 pm

mail.tonzon.nl/PDF/AnalyseTrada-rapport.doc

Deze is ook wel aardig, het geeft weer hoe de beruchte 2 testhuisjes geisoleerd zijn en hoe men tot een conclusie is gekomen.

Aan de hand van de beschikbare testgegevens kon de isolatiewaarde omgerekend worden.
De uitslag komt over een met de testwaardes van de andere anti folietest.
Een r waarde van 1.75.
chathanky
klusser
klusser

Berichtdoor heubie01 » zo apr 20, 2008 7:11 am

Ook deze site is van een "concurrent" maar dat even ter zijde.

Ik snap niet goed waarom dit niet te meten is. Als je dit verhaal tozon leest dan is de test niet goed gedaan.

Hoe moeilijk kan het zijn. :twisted: Je neemt een huisje en isoleerd dit niet en meet de binnen en buitentemperatuur en de toegevoerde energie om de binnentemperatuur te handhaven voor langere periode (zeg een week)

Vervolgens isoleer je vloer en wanden met "bekende matrialen" en herhaalt de test.

Nu het actis matriaal op het dak (waarbij isolatie van test 2 blijft zitten) en nog eens de test herhalen.

test 1- test 2 = referentiewaarde isolatie zonder dakisolatie Actis
(test 1- test 2) - test 3 = toegevoegde isolatie waarde Actis.

Mocht je twijflen de eventuelen schommelingen over de 3 weken dan plaats je het huisje in een ruimte met een constante temperatuur (wind kan dan ook eventueel nagebootst worden)

Standaard of niet, dit geeft je een duidelijke waarde over wat dat Actis doet (of juist wat het niet doet). De huizen waarin de isolatie komt zijn immers ook niet zo standaard als de "oude test" :wink:
heubie01
verbouwer
verbouwer

Advertisement

Berichtdoor chathanky » do mei 22, 2008 12:04 am

Tja ik ben geen fel tegenstander van isolatie van welke vorm dan ook.
Tussen elke soort zitten voor en nadelen.
Als je alles een beetje volgt kom je veel vragen en aanbevelingen tegen.

Om actis niet geheel weg te strepen:
minerale wollen en houtvezelproducten des te meer hebben een buffering van warmte.
Doe dan eens een gelijkwaardige proef met een minerale wol en bv actis.
Als je aanvangt met de vergelijking dan zal een minerale wol warmte of koude gaan bufferen. gevolg is als het plots - 10 buiten wordt en 20 graden binnen zal je niet direct de invloed waarnemen. Als het weer verandert naar laat zeggen 10 graden buiten en 20 graden binnen heeft dit ook zijn vertraging.

Nu de folieproducten,
Actis heeft weinig warmte die door de isolatie zelf vast gehouden wordt.
Al het buiten -10 wordt en binnen is het 20 graden zal er vrijwel direct een warmteverlies ontstaan. Als de temperatuur vervolgens wijzigt zoals bij mijn vorige voorbeeld zal dit ook vrijwel direct minder worden.
Bij de minerale wollen blijft het verlies wat langer staan.

Nog een afwijkend patroon is dat reflectie van warmte kwadratisch (macht 4) toeneemt met de temperatuursverschil van binnen en buiten.
Reflekterende folie is gebaat bij extreme verschillen terwijl minerale wollen de waarde lineair loopt met het verschil.

Hoe wil je deze producten dan met dezelfde methode vergelijken?
Dit is enkel te doen door een lange duurtest van minstens 1 jaar.

En eerlijk gezegt geef ik de folieproducten niet het voordeel van de twijfel.
Als je het jaargemiddelde in nederland bekijkt is de gemiddelde temperatuur zo`n10 graden over het hele jaar.
Bij 21 graden gewenst binnen is het verschil tussen binnen en buiten niet zo groot.
chathanky
klusser
klusser

• Advertisement

Keer terug naar Bouwmaterialen / Producten