Materiaal

Ervaringen met bouwmaterialen, sanitair, gereedschap e.d.
Materiaal

Berichtdoor Gerardus » vr maart 12, 2010 3:13 pm

Beste mensen wie kan mij vertellen wat voor kit men moet gebruiken bij:
Een aluminium serre daarvan de staander welke aansluit op de stenen muur.
Bij mij heeft men gebruikt ,wat men in de bouw ,ook wel eens zegt NSK-kit oftewel gewone neutrale siliconen kit.Ook wel sanitair kit kleur transparant.Geeft de aannemer ook toe op mijn vraag.
De kit is aangebracht jan/febr.2004 bij koud weer .Ik heb begrepen dat bij een temperatuur van ca. 5 graden je dat NIET moet doen.
Het blijkt nu dat de kit aan de stenen muur zijde gaat wijken .Gevolg is dat aan de binnenmuur een vochtplek zichtbaar gaat worden.De man die de serre heeft gezet beweert het volgende :je moet goed ventileren en dat heb je niet gedaan je woning is zo goed geisoleerd.Aardig verzonnen,ik was zelf niet thuis,lag in het ziekenhuis maar waarom dan aan 1 kant en niet aan weerskanten vochtplekken??
Als het mij lukt doe ik er foto's bij .Misschien dat iemand mij kan vertellen wat voor kit ik moet gebruiken .ik kan natuurlijk ook bij sika kijken maar van een bouwtechnisch iemand zou ik graag antwoord hebben.
Bijlagen
vochtplekB.JPG
vochtplek binnen.makkelijker als je hem vergroot om te bezien.
vochtplekB.JPG (31.52 KiB) 2692 keer bekeken
vochtplek.JPG
wijking van de siliconenkit-transparant.
vochtplek.JPG (34.29 KiB) 2692 keer bekeken
Gerardus
bouwer
bouwer

Advertisement
Re: Materiaal

Berichtdoor RvdB » vr maart 12, 2010 4:38 pm

Afkitten van kunststof en aluminium kozijnen vind ik persoonlijk een beetje lomp. Een beter/mooier resultaat wordt behaald met een EPDM rubber rondom het kozijn.

Een GOEDE siliconenkit zou echter wel geschikt zijn. Bijvoorbeeld soudal silirub 2...

Of het vochtprobleem door het wijken van de kit komt is de vraag... Het kozijn zou waterdicht aan moeten sluiten dmv een rubber aanslag tegen het stelkozijn. Is de spouwmuur wel opengezaagd tpv het kozijn?
RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Berichtdoor Gerardus » vr maart 12, 2010 9:06 pm

RvdB schreef:Afkitten van kunststof en aluminium kozijnen vind ik persoonlijk een beetje lomp. Een beter/mooier resultaat wordt behaald met een EPDM rubber rondom het kozijn.

Een GOEDE siliconenkit zou echter wel geschikt zijn. Bijvoorbeeld soudal silirub 2...

Of het vochtprobleem door het wijken van de kit komt is de vraag... Het kozijn zou waterdicht aan moeten sluiten dmv een rubber aanslag tegen het stelkozijn. Is de spouwmuur wel opengezaagd tpv het kozijn?

Er zit in het binnenblad een houten lat zegt men van 70 x 100 mm die aan de binnenzijde van het aluminium profiel is afgekit met polymeerkit en tussen metsenwerk en spouwlat zou nog dpc-folie zitten.

Ik vind het alleen zo raar dat alleen op die plek vocht door het binnenblad komt.Terwijl nergens anders ik vochtplekken heb.
Er is een spouw dat weet ik ,zelf gezien en dan volgt aan de buitenzijde een dubbelsteens muur(20cm dik)

Het lijkt mij dat doordat de siliconenkit is gekrompen en die kant de westzijde is dus mogelijk ook slagregen krijgt het vocht via de spleet tussen muur en kitrand naar binnen wordt gezogen.
Zou dat wel kunnen?

Graag uw mening.
Gerardus
bouwer
bouwer

Berichtdoor RvdB » ma maart 15, 2010 4:05 pm

Doet het probleem zich alleen voor op regenachtige dagen?
Het is natuurlijk mogelijk dat het door de slechte kitrand komt. Wegsnijden en opnieuw af (laten) kitten zou dan de oplossing zijn.

Als dit niet helpt dan lijkt mij dat het binnen en buiten spouwblad met elkaar in verbinding staan en zich een koude brug vormt. Hierdoor condenseert vocht uit de warme binnenlucht op de koude plek.
RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Berichtdoor Gerardus » ma maart 22, 2010 3:55 pm

RvdB schreef:Doet het probleem zich alleen voor op regenachtige dagen?
Het is natuurlijk mogelijk dat het door de slechte kitrand komt. Wegsnijden en opnieuw af (laten) kitten zou dan de oplossing zijn.

Als dit niet helpt dan lijkt mij dat het binnen en buiten spouwblad met elkaar in verbinding staan en zich een koude brug vormt. Hierdoor condenseert vocht uit de warme binnenlucht op de koude plek.

Hier heb ik inderdaad iets aan ,mijn gedachten gingen uit naar de openstaande kitrand buiten.
Bij de plint onderaan is de vochtplek breder dan naar boven ,daar loopt het als het ware in een punt.
De aannemer zei dat het condens zou zijn ,niet dus, want dan zit de brede vochtplek niet onderaan .Trouwens dan moet dat op meerdere plaatsen in de serre te zien zijn.En dat is niet van toepassing.
Mijn dank voor uw antwoord meneer Rick.
Gerardus
bouwer
bouwer

Keer terug naar Bouwmaterialen / Producten