Plexiglas zagen

Ervaringen met bouwmaterialen, sanitair, gereedschap e.d.
Plexiglas zagen

Berichtdoor Klusser » ma dec 26, 2005 8:33 pm

Hallo,

Weet iemand hoe je netjes plexiglas op maat kunt maken?

Het gaat om de doorzichtige soort, 3 á 4 mm dik, en om een rechte snede.

Ik heb een goede decoupeerzaag maar weet niet of er speciale zaagjes in moeten...

Alle tips en hulp welkom,

Vriendelijke groeten,

Dirk.
Klusser
 

Advertisement

Berichtdoor Herman » di dec 27, 2005 7:27 pm

Met een speciaal plexiglas mesje een ril in het glas trekken, en dan langs de tafelrand afbreken. (desnoods eerst een paar keer het mes erlangs.)

Zagen met een decoupeerzaag gaat slecht, de zaagsnede smelt achter je zaag weer dicht. Met een cirkelzaag voor hout heb je ook problemen, alhoewel het met een blad met fijne tanden nog wel gaat, voor een keertje. De snijhoeken van zagen voor plexiglas zijn behoorlijk anders.
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member
 
Berichten: 1059
Geregistreerd: vr jan 21, 2005 1:06 pm

Berichtdoor Rick » di dec 27, 2005 7:35 pm

Bij gebrek aan een plexiglas mesje deden wij het altijd met een circelzaag met gelijder, met daarin een trespa zaagblad. Dat ging redelijk goed.
Trespa zaagbladen zijn alleen vrij prijzig.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Avatar gebruiker
Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member
 
Berichten: 755
Geregistreerd: do dec 30, 2004 6:57 pm

Berichtdoor Gast » wo dec 28, 2005 12:32 am

Herman schreef:Met een speciaal plexiglas mesje een ril in het glas trekken, en dan langs de tafelrand afbreken.


Deze manier spreekt me wel aan...

Enkele vragen nog:

Wat is een 'speciaal plexiglasmesje' ?

Tot welke dikte kan dit?

BVD, :wink:

Dirk
Gast
 

Berichtdoor Herman » wo dec 28, 2005 10:49 am

Die mesjes schijnen bij het plexiglas bij de GaKaPra te liggen (GAmmaKArweiPRAxis).

Het is niet echt een mes, maar trekt een geultje in het glas. Een beetje hetzelfde idee als tegelsnijden. Het lijkt me tot een dikte van 4mm wel goed te kunnen gaan, wellicht ook wel dikker.
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member
 
Berichten: 1059
Geregistreerd: vr jan 21, 2005 1:06 pm

Berichtdoor Klusser » wo dec 28, 2005 7:18 pm

Oké, bedankt!

Als ik tot verrassende ontdekkingen kom zal ik het met jullie delen...

8)

Dirk
Klusser
 

Berichtdoor Klusser » do dec 29, 2005 3:04 pm

Ik heb het plexiglas op maat laten zagen bij de plaatselijke DHZ-zaak...

Ze kunnen dit gewoon op de grote zaagmachine (aan de wand) zagen! :D :D :D

Bedankt voor de adviezen verder,

Vriendelijke groet,

Dirk
Klusser
 

Advertisement
Re: Plexiglas zagen

Berichtdoor MarcelKnoopje » ma jan 25, 2016 1:16 pm

Ik was op zoek naar informatie rondom het zagen van plexiglas toen ik jullie topic tegen kwam. Bedankt voor de informatie! Na goed zoeken kwam ik zojuist een een artikel tegen van Kunststofplatenshop waarin wordt uitgelegd hoe je plexiglas kunt zagen. Ik dacht ik deel dit ook maar even met jullie! Er staan verder ook nog meer interessante artikelen op hun site over het bewerken van plexiglas en andere kunststoffen.
MarcelKnoopje
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw
 
Berichten: 1
Geregistreerd: ma jan 25, 2016 12:09 pm


Keer terug naar Bouwmaterialen / Producten