Overeenkomst met buren ivm mandelige muur uitbouw

Overeenkomst met buren ivm mandelige muur uitbouw

Berichtdoor hdam » di maart 13, 2007 10:10 pm

Hallo
Ik ben bezig met de voorbereidingen voor het uitbouwen van onze woonkamer (16m2) richting de tuin. We hebben maar aan 1 kant van ons huis buren. Onze buren hebben aangegeven geen bezwaar hebben om de muur op de erfafscheiding te plaatsen (dit zodat de binnenmuur gewoon doorloopt ipv met een knik). Deze muur zal mandelig worden en kan eventueel door de buren worden gebruikt als zij willen gaan uitbouwen. Zij hebben besloten nog niet gelijk met ons te willen uitbouwen.
Ik heb bij 2 notariskantoren gevraagd wat het kost om het een en ander vast te leggen. Ik schok nogal van de prijs (800 - 1000 euro). Nou heb ik ook gehoord dat je dit middels een onderlinge overeenkomst kunt vast leggen wat bij.

Nou vraag ik mij af:
* Is zo'n overeenkomst nodig? Of moet het ook zonder kunnen?
* Wat leg je hierin vast?
* Is er ergens, of heeft iemand een voorbeeldovereenkomst die ik kan gebruiken?
hdam
bouwer
bouwer

Advertisement

Berichtdoor Herman » do maart 15, 2007 12:32 pm

als je het niet bij de notaris laat vastleggen, en de buren verhuizen, dan zal je opnieuw met de nieuwe buren om de tafel moeten. accepteren die het niet, dan heb jij een probleem.

Notarissen zijn tegenwooridg vrij in hun tarieven. Shop eens rond zou ik zeggen...
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor hdam » vr maart 16, 2007 8:02 am

Maar ik had dus begrepen dat als je met de huidige buren een overeenkomst sluit (noem het een contract) dat je allebei ondertekend, dat dat ook rechtsgeldig is.
Als mijn huidige buren het huis zouden verkopen, dan hebben de nieuwe bewoners de situatie toch te accepteren zoals die bij de verkoop is? Waarom zou ik een probleem hebben? Die muur is is dan net zo veel van mij, als van de eventuele nieuwe buren. Wat kunnen mogelijke bezwaren zijn dan?

Ik ben dus in ieder geval wel benieuwd naar wat er nou in zo'n notariele acte overeengekomen wordt.
hdam
bouwer
bouwer

Berichtdoor Herman » vr maart 16, 2007 1:28 pm

Mis. Een dergelijke overeenkomst is tussen jou en de huidge buren, en draagt niet automatisch over naar de nieuwe buren.

Bij de verkoop van een huis heeft de nieuwe bewoner zich aan 2 dingen te houden: het koopcontract (waarin eventueel dienstbaarheden etc) en het kadaster. Het komt vaak voor dat er stukjes grond zijn "ruilverkaveld" zonder dit in een contract bij de notaris te deponeren, en dan moet dit met de nieuwe bewoners weer opnieuw geregeld worden.

Ik zeg niet dat het een probleem is. Als iemand een huis koopt, kijkt men immers goed rond hoe de huidige situatie is. Maar er zijn altijd mensen die 1. narrig worden als blijkt dat een muurtje half op hun grond staat en 2. een tekort aan hobby's hebben, maar wel een goede rechtsbijstandsverzekering....
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor Rick » vr maart 16, 2007 2:04 pm

Klopt Herman,

Nr 2 ben ik weleens tegengekomen, grrrrrr..
Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor hdam » vr maart 16, 2007 3:28 pm

Hartelijk dank voor je nadere toelichting, Herman.
Als ik op zeker wil gaan moet ik dus volgens jou toch de notaris inschakelen, of gewoon 1 cm (dacht ik) uit de erfafscheiding de muur plaatsen.

Toch nog 1 vraagje; je schrijft
"Bij de verkoop van een huis heeft de nieuwe bewoner zich aan 2 dingen te houden: het koopcontract (waarin eventueel dienstbaarheden etc) en het kadaster"
Als ik mijn vergunning aanvraag bij de gemeente, en dit wordt gehonoreerd, dan wordt de uitbouw toch op het kadaster aangepast? Wordt daarbij dan ook aangegeven of de muur mandelig is of niet?
hdam
bouwer
bouwer

Berichtdoor Herman » za maart 17, 2007 7:07 pm

Goede vraag. Voor zover ik op mijn kadasteruitdraai kan zien, wordt dat niet aangegeven.

Ik heb een tuinmuurtje tussen mijn huis en dat van de buren staan. De buren hebben dat muurtje gebruikt als buitenmuur voor een uitbouwtje. (al begin jaren 60). Ik wil nu uitbouwen, en om problemen te voorkomen, blijf ik weg van het muurtje, en maak een cm of 2 ervanaf een nieuw muurtje.
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor hdam » ma okt 01, 2007 7:46 pm

Inmiddels zijn we weer een paar maanden verder. De aannemer staat te popelen om te beginnen.
We hadden de situatie aan een notaris voorgelegd. Deze twijfelde sterk of zoiets bij de notaris moest passeren wanneer de buitenmuur op de erfafscheiding kwam te staan.
In feite is het zo (volgens de notaris), dat als er geen enkele regel in het koopcontract wordt aangetast door de uitbouw op de erfafscheiding (in ieder geval in dat van de buren), dan zou dit niet hoeven worden aangepast, en dus hoeft zoiets niet via een notaris te gaan.

Eigenlijk hadden we besloten, om maar zeker te zijn geen gezeik te kunnen krijgen, om de buitenmuur van de uitbouw op ons eigen erf te plaatsen.

Nou kwam de aannemer met een voorbeeldcontract (hij noemde het een 'recht van oplegging' overeenkomst. zie hieronder) waarmee we het een en ander vastleggen met de buren. Hij gaf zelf aan dat het een overeenkomst is wat een eventuele nieuwe bewoner moet accepteren als 1 van de woningen van eigenaar wisseld.

Nou twijfel ik weer... Tsja, het is wel mooier als de binnenmuur gewoon doorloopt.

Als ik google op 'recht van oplegging' en een aantal varianter daarop vindt ik hier toch niet meer voorbeelden van.. Dus vraag ik mij af; hoe gebruikelijk is zo'n overeenkomst? Volgende week gaan ze beginnen met bouwen... wat zal ik doen? :?

Code: Selecteer alles

Overeenkomst

Ondergetekenden:

[bewoner1]

en

[bewoner 2]

zijn het volgende overeengekomen:

De woningscheidende muur van de op de beganegrond gesitueerde aanbouw aan de woning blablastraat 20 mag geplaatst worden met het hart van de muur op de woningscheidende erfgrens.
Hiermee heeft de eigenaar van de woning blablastraat 18 het recht verkregen van oplegging dan wel inkassing van een eventuele dakbalklaag, indien deze woning eveneens wordt voorzien van een aanbouw.

Overeenkomend d.d.

[bewoner 1]                                                  [bewoner 2]

hdam
bouwer
bouwer

Berichtdoor Rick » ma okt 01, 2007 8:01 pm

Het is en blijft natuurlijk een moeilijk geval, het recht van inkassing en oplegging hebben de buren ten alle tijden, als je de muur over de erfscheiding bouwt. Het is echter wel zo dat de verankerde spouwmuur die de woningen scheidt mochten de buren uit gaan bouwen niet aan de geluidsisolatie eisen voldoet. Mochten de buren alsnog gaan uitbouwen adviseer ik een derde muur of het afbreken van het bestaande buitenblad en opnieuw plaatsen van een ankerloze spouwmuur.
Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor hdam » ma okt 01, 2007 8:32 pm

Ja Rick, daar noem je wel een onderwerp waar ik nog naar wilde vragen: geluidsisolatie.
Zoals jij het schetst, zouden de buren dus een binnenmuur (cellenbeton blokken) ankerloos langs de gezamelijke buitenmuur moeten zetten. Begrijp ik dat goed? Maar dat komt de constructie van hun uitbouw dan toch niet ten goede? Daar gaan ze dan nooit mee accoord natuurlijk.
hdam
bouwer
bouwer

Advertisement

Berichtdoor Rick » ma okt 01, 2007 9:07 pm

Ik zou niet snel voor een cellenbeton wandje gaan maar eerder een kalkzandsteen muur, maar dan hebben de buren het voordeel van de niet verspringende buitenmuur niet. Daarom wordt er ook wel eens voor gekozen om het buitenblad af te breken en een nieuwe ankerloze spouw te plaatsen. Ook kiest men weleens voor een voorzetwand.
Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Advertisement

Berichtdoor Sylvester » di nov 13, 2007 8:45 am

leuk en aardig.... maar ik hoor niemand over de fundering die in beide gevallen op het perceel van de buren komt te liggen, wijzelf hebben er ooit voor gekozen de fundering ook op eigen perceel te houden (bij een losstaande garage) ik weet niet of dat hier uitmaakt?
www.bouwkunde.tk
Het forum voor en door bouwkundigen!
Sylvester
klusser
klusser

• Advertisement

Keer terug naar Bouwrecht