Moet mijn buurman geen vergunning aanvragen?

Moet mijn buurman geen vergunning aanvragen?

Berichtdoor QStel » do feb 17, 2011 9:43 pm

Hallo allemaal,

Even een vraagje: ik woon in een 2-onder-1-kap uit 1900 en sinds een paar maanden zijn mijn nieuwe buren bezig met een ingrijpende verbouwing van hun gedeelte. Zo hebben ze binnen vrijwel alle muren eruit gehaald en hebben ze een grote dakkapel geplaatst. Toen ze net begonnen waren hebben ze me verteld dat ze ook een uitbouw van 1 verdieping hoog willen platgooien en daarna nog wat verder uitbouwen en optrekken tot aan het dak (dus 2 verdiepingen hoog). Ik zelf ben daar niet echt blij mee want dat betekent dat ik een hoge blinde muur in mijn tuin ga krijgen, maar wil ook niet al te moeilijk doen (het zijn toch je buren hè?). Maar wat ik dus wel raar vind is dat mijn buurman nu bezig is met het uitbreken van zijn achtermuur op de 1e verdieping (veel herrie, gedoe) en ik heb nog voor helemaal niks een vergunningsaanvraag gezien. Ik vind dit toch wel een beetje raar: zoals gezegd, ik wil niet dwarsliggen voor zijn verbouwing maar zou het toch ook prettig vinden als alles wel even door de gemeente getoetst zou worden. Of is dit tegenwoordig allemaal niet meer nodig? Ik ga in ieder geval dit weekend even met de buurman praten om te horen wat hij verder nog van plan is.
QStel
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Advertisement
Re: Moet mijn buurman geen vergunning aanvragen?

Berichtdoor George » do maart 10, 2011 2:03 pm

Jazeker, uw buurman heeft voor een uibreiding van de woning over meer dan 1 verdieping zeker een vergunning nodig! De aanvraag/vergunning moeten bij de gemeente zijn ingeschreven in een openbaar register (die overigens zelden goed toegankelijk is). Maar je kunt wellicht bij de gemeente vragen of er vergunning is aangevraagd/verleend.
Zo ja, dan kun je bouwtoezicht vragen om er een kijkje te nemen. Lijkt me geen probleem voor de verstandhouding tussen jou en de buren. Het is anders wanneer er geen vergunning blijkt te zijn en je vraagt bouwtoezicht even te komen kijken. In dat geval zou ik eerst de buurman erop aanspreken voordat je verder actie onderneemt.

Succes ermee!
George
bouwer
bouwer

Re: Moet mijn buurman geen vergunning aanvragen?

Berichtdoor schaepers » di mei 17, 2011 2:44 pm

Helemaal eens met het bovenstaande bericht.
Dit zijn in het kader van "burenrelaties" altijd vervelende tekortkomingen van de nieuwe buur. Overigens geld in het vergunningvrije traject altijd nog het "burenrecht"; waarvan hier onderstaand een korte omschrijving

Buren, hinder en lawaai (burenrecht)
Buren hebben rechten en plichten ten opzichte van elkaar. Uitgangspunt daarbij is dat buren elkaar geen hinder mogen toebrengen, bijvoorbeeld door zonlicht weg te nemen, trillingen te veroorzaken of stank te verspreiden. Daarom is het verstandig om de (ver)bouwplannen met de buren te bespreken.
De rechten en plichten van buren vallen onder het burenrecht dat is vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek (boek 5 titel 4 Bevoegdheden en verplichtingen van eigenaars van naburige erven).

Marc Schaepers - Schaepers Bouw & Ontwerpbureau
schaepers
klusser
klusser

Keer terug naar Bouwvergunning