vergunning van rechtswege?

vergunning van rechtswege?

Berichtdoor peterloet » vr dec 17, 2010 1:30 pm

Goedendag. Ik heb een reguliere bouwaanvraag ingediend bij de gemeente voor een aanbouw aan mijn huis. Ik heb een brief ontvangen dat de aanvraag in behandeling is genomen, en de aanvraag is gepubliceerd. Ik heb 1x gebeld naar de gemeente wat de status is van de aanvraag. De gemeente meldde dat de aanvraag mogelijk niet binnen het huidige bestemmingsplan past, en dat men dit nog aan het onderzoeken is.
Nu is het zo dat als de gemeente niet beslist over een reguliere bouwvergunning binnen de fatale termijn, er van rechtswege een vergunning is. Dit geldt echter niet als de aanvraag niet binnen het bestemmingsplan past.
Ik kan nergens vinden hoe het ligt als de gemeente niet op een reguliere aanvraag reageerd, en ik ook niet weet of de reguliere bouwaanvraag binnen het bestemmingsplan past.
Ik kan me voorstellen dat de normale gang van zaken zo zou zijn, dat de gemeente binnen de fatale termijn van een reguliere aanvraag meldt dat de zaak wordt aangehouden, met als reden het bestemmingsplan. Dat de termijn van de reguliere aanvraag dan wordt overschreden is logisch, het is dan geen reguliere aanvraag meer.
Maar wat als ik totaal niets hoor?
peterloet
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Advertisement
Re: vergunning van rechtswege?

Berichtdoor Geo » di jan 18, 2011 4:45 pm

Hallo Peter,

Je vraag staat al wat langer op dit forum, maar zo te zien is er nog niet gereageerd op je vraag. Hopelijk is dit antwoord niet te laat..
Een reguliere bouwvergunning wordt van rechtswege verleend indiend b&w hun beslissing op de aanvraag om bouwvergunning niet binnen 12 weken na ontvangst bekend maken (artikel 46 Woningwet). Op deze regel geldt echter een uitzondering. Namelijk wanneer het bouwplan in strijd is met het ter plaatse geldende bestemmingsplan. In zo'n geval moeten b&w de bouwaanvraag lezen als verzoek om ontheffing (als bedoeld in de Wet ruimtelijke ordening oftewel Wro) van datzelfde bestemmingsplan.
Het niet van rechtswege ontstaan van een bouwvergunning, ontslaat b&w niet van het (tijdig) beslissen op een aanvraag. Artikel 3.24 Wro bepaalt namelijk dat b&w binnen vier weken na ontvangst van het verzoek om ontheffing moeten beslissen of ze wel of geen medewerking verlenen aan de ontheffing. In jou geval is de ontvangst van de aanvraag om bouwvergunning ook de ontvangst van een verzoek om ontheffing.
De genoemde vier weken is echter een termijn van orde. Er is dus geen direct rechtsgevolg bij het overschreiden van die termijn. Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kun je in zo'n geval wel de gemeente dwingen een beslissing te nemen door ze "in gebreke te stellen". Wanneer b&w dan binnen 14 dagen nog geen beslissing bekend hebben gemaakt, zijn ze per dag dat ze te laat zijn jou een dwangsom (geld) verschuligd. Op vrijwel elke gemeentelijke website staat hierover meer informatie en vaak is er ook een standaard formulier op de site te vinden.

Succes ermee! Of heb je inmiddels bericht van de gemeente ontvangen?

groetjes Geo
Geo
bouwer
bouwer

Keer terug naar Bouwvergunning