CV hangen verkeerd ??

CV Ketel, Vloerverwarming
CV hangen verkeerd ??

Berichtdoor Joke » wo jul 08, 2009 8:56 pm

Hoi

Al 13 jaar woon ik in een koopwoning. Nu komt iemand er achter dat waarschijnlijk de verwarmingen verkeerd hangen. Kraan zit beneden en er zit ook geen aftapplug op de verwarmingen. Waar hoort de kraan te zitten. Boven of onder. En wordt het huis nu wel goed verwarmd. Zijn de kachels niet halfvol. In de 13 jaar heb ik nog nooit hoeven ontluchten. Ik heb wel jaarlijks onderhoud door een installateur. Die heb ik eigenlijk nooit over de kranen aan de verwarmingen gehoord.

Alvast bedankt.
Bijlagen
1 verwarming rechts.jpg
verwarming rechterkant
1 verwarming rechts.jpg (8.16 KiB) 2633 keer bekeken
1 verwarming links.jpg
verwarming linkerkant
1 verwarming links.jpg (14.22 KiB) 2633 keer bekeken
Joke
bouwer
bouwer

Advertisement
Re: CV hangen verkeerd ??

Berichtdoor Herman » do jul 09, 2009 9:01 am

Ondanks dat het werkt, hangt de kraan idd eigenlijk verkeerd. En ik zal uitleggen waarom:

-thermostatische knoppen moeten horizontaal gemonteerd worden. En niet staand. Dan worden ze beinvloed door de warmte van de leiding en het kraanhuis.

-thermostatische knoppen dienen op de hoge aansluiting aangesloten te worden. Eventuele kou van de vloer, of trek over de vloer beinvloed de knop dan niet. Bovendien hoef je niet zo diep te bukken als je de knop wilt verstellen. Maar dat geldt voor elke knop natuurlijk.

-Radiatoren dienen zoveel mogelijk diagonaal aangesloten te worden, dit levert het meeste rendement. (hele radiator wordt warm, niet alleen de onderkant)

Als ze eventueel de knop hoger gaan monteren, laat dan ook op de andere hoge kant een ontluchtingsventiel plaatsen. Eventuele lucht kan dan afgetapt worden. Op de kant waar nu de kraan zit kan je eventueel een aftapvoorziening (kraantje) monteren. Baat het niet, schaadt het niet... (mocht je eens achter de radiator willen schilderen of behangen, dan draai je het voetventiel dicht, en de kraan, tapt de radiator af, en je kan hem zo verwijderen, zonder dat je het hele systeem hoeft af te tappen of uit te schakelen.)
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Keer terug naar CV Verwarming