Oliegestookte ketel

CV Ketel, Vloerverwarming
Oliegestookte ketel

Berichtdoor Gerard508 » zo okt 03, 2010 2:44 pm

Goedendag beste mensen,

Ik ben voor het eerst op dit forum. Dit omdat ik ontzettend veel vragen heb en zonder advies waarschijnlijk de klus niet gaat klaren. Even wat over mijn situatie. Ik ben 6 jaar geleden in Roemenie een bedrijfje gestart en aldus daar gaan wonen. Wij (mijn vrouw en ik) hebben een stuk grond gekocht waar we als eerste een tijdelijke woning op hebben neergezet. Dit was een "kingspan"loods opgebouwd uit isolatiepanelen. We hebben deze loods een beetje aangepast en er heerlijk in gewoond. Ons ervaring met deze loods was zo goed dat we panelen erbij hebben gekocht en ons definitieve woning ervan gaan maken. Daar zijn we dus nu mee bezig, de betonnenfundering is klaar en afgelopen week hebben we de "oude woning" gedemonteerd en op de fundering opgebouwd. Eerdaags gaan we starten met het "nieuwe deel" wat aan de woning wordt gebouwd, zo krijgen we een L vorm (ter verduidelijking). Goed wat is het eerste probleem? We hebben geen gas, de hele omgeving werkt met gasflessen (dat is hier normaal :( )
In de eerste 6 jaar hebben we op hout gestookt, nou dat hakken begin ik nu genoeg van te krijgen, dus zoek een andere oplossing. Ik zit serieus een cv-combi te overwegen die op Diesel werkt. Nu is mijn vraag, zijn er mensen met ervaring? Het huis wordt niet zo groot, slechts 72m2. Welk vermogen moet de ketel hebben?

Alvast dank voor tips en info
met vriendelijke groet,
Gerard
Gerard508
verbouwer
verbouwer

Advertisement
Re: Oliegestookte ketel

Berichtdoor Herman » zo okt 03, 2010 3:38 pm

Arriverderre,

Ga je ook je tapwater verwarmen met de ketel? Heb je tapwater?

Als je ook tapwater gaat verwarmen, dan is 28 kw zo'n beetje de norm. Dan heb je in een Nederlandse situatie genoeg vermogen voor het verwarmen van een normaal huis.

Wat is de isolatiewaarde of de dikte van die panelen? En hoe koud is het bij jullie in de winter? Waar zit je in Roemenie? Ik heb zelf een tijdje in Drobeta Turnu Severin gezeten (aan de Donau, tegen de grens met Joegoslavie, maar dat is al weer een tijd geleden). Ben benieuwd of het nu een beetje beter is daar...

Dieselgestookt zie ik niet veel in NL, wel in bijv Spanje.

Oja, gooi je dieselvoorraad (IBC of vergelijkbaar) in een gebouwtje apart van je woonhuis, anders stinkt het huis continue naar diesel. En tap niet helemaal van de bodem af, als je een slechte batch diesel krijgt, dan zit er water in, wat naar de bodem zakt. (aftapkraantje op laagste punt!)
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor Gerard508 » zo okt 03, 2010 6:04 pm

Hallo Herman,

ik zit in Campulung-Arges. Dit ligt tussen Brasov en Pitesti in. De isolatie is naar mijn idee super, ik heb altijd op hout gestookt. Wij hadden de kleinste formaat kacheltje die je kan vinden hier en nog te heet, werkelijk sneeuw buiten en wij moetsen regelmatig de deur openen om de hitte weg te krijgen, het probleem met die kleine goedkope kacheltjes is dat je namelijk niet kan regelen hoe hard het brand, dus of vol power, of niks :(

Ik wil inderdaad de warmwater ook direct regelen, vandaar dat mijn idee is om een combi te plaatsen.
En inderdaad gaan we in dit geval de cv-combi ketel in een schuurtje plaatsen naast het huis, niet alleen ivm de stank van diesel maar ook ivm het geluid.

In de winter is het hier gemiddeld -20 en in de zomer +40, dus van het eene uiterste naar het andere uiterste :mrgreen:

Ik heb diverse gezien in de prijsklasse van 1900 euro tot 5000 euro, natuurlijk begrijp ik dat hier wel degelijk kwaliteitsverschil in zit, maar zou zo'n installatie van rond de 2000 niet voldoende zijn?

Hoop dat er mensen reageren met ervaringen en misschien kan vertellen welke merken absoluut niet goed zijn etc....
met vriendelijke groet,
Gerard
Gerard508
verbouwer
verbouwer

Berichtdoor Herman » zo okt 03, 2010 7:45 pm

Toen ik zocht op "cv ketel diesel" vond ik idd vanalles. Mij lijkt een ketel van een euro of 2200 prima te presteren (was de eerste die ik tegenkwam). Heel veel anders dan een gasketel is het niet, dus kan de prijs ook niet veel varieren. e.e.a. wordt ook op schepen gebruikt. Ik zag keus tussen open verbranding, en dicht. Ik zou altijd voor dicht gaan.

helaas heb ik er meer ervaring niet mee...
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor Gerard508 » wo okt 20, 2010 5:56 pm

Hallo mensen,

misschien een hele gekke gedachte maar het volgende hou me een beetje bezig.
Ik plaats hier op het forum vragen en ontvangt direct antwoorden, helemaal te gek, maar langzaam begint het gevoel te komen dat ik hier alleen maar kom halen (antwoorden) en niets kom brengen :oops:

ik vraag me af of ik wel in staat ben om iets te brengen, eigenlijk ben ik door de situatie ineens aan het doe het zelveren geslagen. Mensen die hier vragen stellen verwachten antwoorden van mensen die weten waar ze over praten, daar hoor ik dus duidelijk niet bij. Misschien zijn ervaringen ook waardevol voor dit forum. Ik heb intussen een cv-combi gekocht die ik over 2 weken in Nederland gaat ophalen. Daarna zal ik hem hier zelf gaan plaatsen. Misschien een idee om het verloop hiervan op dit forum te plaatsen en ook na enige tijd mijn ervaring wat betreft het verbruik en werking van dit.

Zo kan ik misschien toch iets positiefs bijdragen aan dit forum, laat mij even weten of dit gewenst is of niet.
met vriendelijke groet,
Gerard
Gerard508
verbouwer
verbouwer

Advertisement

Berichtdoor Herman » do okt 21, 2010 1:55 pm

Dat lijkt me een mooi plan. Zelf breng ik aan eigen projecten ook niet zoveel. Wie zit nu te wachten op een badkamerverbouwing die al 2 jaar duurt? (jajajajaja, bel "Help, mijn man is klusser" maar!)

Ervaringen zijn altijd gewenst. Hier weten we ook niet alles! Wie heeft er hier een dieselketel hangen, terwijl we op een enorme bel aardgas zitten.
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Keer terug naar CV Verwarming