radiator bijplaatsen

CV Ketel, Vloerverwarming
radiator bijplaatsen

Berichtdoor jamesbond » za apr 17, 2010 6:45 am

hallo, ik heb een serre uitbouw aan achterzijde nieuwbouwwoning, de serre is 3 m x5 m x 2.5 m hoog
zijkanten is halfsteensmuur, dak is dubbel doorzichtig plaat (geisoleerd) en voorkant is
geheel raamwerk /deur met dubbel glas, nu wil ik een radiator op muurzijde woning plaatsen
de leidingen tak ik af van uit binnen,
is dit mogelijki.v.m. veel glaswerk?? of moet ik radiator plaatsen bij voorkant serre??

groet..
jamesbond
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Advertisement
Re: radiator bijplaatsen

Berichtdoor Herman » za apr 17, 2010 6:51 am

In principe moet je dit aan de glaszijde doen. Aan de glaszijde heb je een koudeval. Lucht koelt daar af, en gaat naar beneden, stroomt over de vloer. Dit kan als tocht ervaren worden. De lucht aan woonkamerzijde wordt gemiddeld warmer, en zal opstijgen. Langs het dak heb je dan een stroming van woonkamer naar glaspartij.

Om die stroming op te heffen stook je aan de glaszijde, waardoor de oorzaak van de stroming (afkoeling aan raamkant) opgeheven wordt. En daarom zie je vaak radiatoren onder of voor ramen, en is de convectorput uitgevonden.

HR++ glas heeft de boel wel wat verbeterd, maar ik zou toch aanraden om aan de raamzijde te stoken.

Er zijn ook hele lage convectorputjes (7 of 8 cm diep) met een pijp met vinnen erin. Wellicht is dat iets voor je.

Zelf heb ik vloerverwarming achter een pui van 7 meter breed en geheel van glas, en ook daar merk ik toch wat van kouval. (ik heb de boel zo gekocht, dus ik weet niet of er tpv de pui meer capaciteit is gecreeerd door het dichter op elkaar leggen van de leidingen)
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Re: radiator bijplaatsen

Berichtdoor jamesbond » do apr 22, 2010 5:45 am

hallo, een radiator (convector) aan glaszijde is het beste heb ik begrepen, als ik nu 2 radiatoren
op links / rechts halfsteensmuur plaatst ,aan de kant van de glaszijde, heeft dit het effect als voor glazijde??

gr.james
jamesbond
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Keer terug naar CV Verwarming