verplaatsen en bijplaatsen radiatoren

CV Ketel, Vloerverwarming
verplaatsen en bijplaatsen radiatoren

Berichtdoor gregory » ma jul 27, 2009 8:04 pm

Hallo Forumleden,

Heb al in eerdere posts aangegeven een aanbouw te gaan realiseren. Het is nu bijna zover dat de aannemer gaat beginnen met het aanbouwen van 2,50x5,00 mtr. woonkamer. Om nu niet al te veel kosten te maken aan de aannemer, wil ik zelf de centrale verwarming aanpakken. De bestaande radiator (zie foto) wil ik verplaatsen naar de achterzijde van de "nieuwe" woonkamer. Tevens wil ik in de "nieuwe" aanpandige berging een radiator bijplaatsen, omdat ik graag in de koude wintermaanden knutsel. Deze berging wordt enkel steens opgetrokken en denk daar zelf de binnenkant te gaan isoleren en af te werken met een voorzetwand.

De bestaande radiator in de woonkamer is 280 lang en 40 hoog en 10 diep, dubbel uitgevoerd.
De gestippelde lijnen in de tekening is de uitbreiding van de woonkamer

Afbeelding

Mijn vraag luidt dan ook; kan ik deze zomaar verplaatsen naar de 'nieuwe" achterzijde onder het raam, aangezien de ruimte groter wordt. Of moet er een grotere radiator worden geplaatst ? Kan ik vandaar uit ook af takken naar de berging en hoe groot moet deze worden? Oh ja.. is het, gezien de leiding in de woonkamer van boven komt mogelijk om deze in de muur te sleuven, zodat deze niet midden in de woonkamer in het zicht komt te zitten.

Hebben jullie evt. wat tips mbt het installeren!

Alvast bedankt voor een reactie

Groet,

gregory
gregory
verbouwer
verbouwer

Advertisement
Re: verplaatsen en bijplaatsen radiatoren

Berichtdoor Herman » ma jul 27, 2009 8:53 pm

aftakken met 15mm leiding. Als je een mantel om de leiding legt, of mantelbuis neemt, kan je deze probleemloos in de muur laten verdwijnen. Maak er wel een foto van voor je de boel dichtsmeert, het geeft nl een beetje rommel als je er naderhand een gat in boort...

De radiator in de schuur kan je ook prima met 15mm doen. Ik raad wel aan op beide radiatoren een voetventiel te plaatsen. Hiermee kan je indien nodig de radiator "knijpen" mocht 1 van de 2 teveel water krijgen en de ander te weinig. Ook handig om de radiator tijdelijk te verwijderen, je kan dan de kraan dichtdraaien, en het voetventiel, en je kan na aftappen de radiator er zo tussenuit halen.

Een hogere capaciteit zal niet nodig zijn, in veruit de meeste gevallen.
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor gregory » ma jul 27, 2009 9:16 pm

Hoi Herman

Moet ik dan ook nog een thermostaatknop plaatsen in de aanpandige berging? Of ga je dan het voetventiel "tegenwerken"? Dit heeft toch ook dezelfde functie of begrijp ik het verkeerd?

Ik zie die voetventielen inderdaad vaak bij de nieuwere type(s) radiatoren. Kan ik deze dan ook plaatsen op de wat oudere modellen?

Je ziet tegenwoordig ook van die flexibele cv slangen. Lijk mij wel makkelijker in gebruik, maar er zit volgens mij één nadeel aan en dat is het toe te passen gereedschap. Heb jij hier ervaring mee en kan ik dit installatiemateriaal dit eventueel online bestellen?

Weet jij Herman misschien welk type radiator er geplaatst moet worden in de aanpandige berging?
gregory
verbouwer
verbouwer

Berichtdoor paul.p » zo aug 09, 2009 9:04 am

over de thermostaatknop durf ik het niet te zeggen.
wat de voetventielen aan gaat moet dat geen probleem zijn als de maten over een komen.
de aansluiting op flexibele c.v slang daar bestaan overgangskoppelingen voor die bestaan uit een een wartel een tule en een knelring met een opening.
je schuift de wartel eerst over de slang dan gaat de de knelring over de slang dan druk je de tule in de slang en de sluit alles alles aan.
let er wel op dat je de juiste maat neemt deze de slang is geen 15 of 22 milimeter de koppeling hier voor is dat wel.(1/2 duims)
de slang bestaat uit de maten 14x2 16x2 18x2 en zo zijn er nog een paar maten wel zijn de maten 14x2 en 16x2 de meest gangbare.
let hier wel op dan kom je niet voor verassingen te staan
paul.p
bouwer
bouwer

Keer terug naar CV Verwarming