Vloerverwarming, gas of elektrisch

CV Ketel, Vloerverwarming
Vloerverwarming, gas of elektrisch

Berichtdoor helve015 » vr jan 08, 2010 3:10 pm

Komend voorjaar willen gaan verbouwen, we gaan aan aanbouw plaatsen.
Daarbij gaat de hele benedenetage op de schop.
We willen beneden een vloerverwarming als hoofdverwarming aanleggen.
Ik ben de afweging aan het maken om de vloerverwarming op gas of elektrisch te laten werken.
Het gaat om een oppervlak van 50 m2.

Wat is de beste optie, gas of elektrisch, graag advies.
helve015
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Advertisement
Re: Vloerverwarming, gas of elektrisch

Berichtdoor Herman » vr jan 08, 2010 7:27 pm

Voor een dergelijke oppervlakte, waarvan zeker is dat deze een behoorlijke tijd van de dag aan staat, is zeker te kiezen voor een gasgestookte CV ketel met vloerverwarming.

Als de rest van het huis ook gestookt wordt, en dit gebeurt met radiatoren, dan is het aanschaffen van een CV ketel met 2 kringlopen een optie.
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor cabrio125 » wo jan 13, 2010 10:32 pm

Electrisch is goedkoper in aanschaf, maar in gebruik weer duurder.
cabrio125
Meesterklusser
Meesterklusser

Berichtdoor Herman » do jan 14, 2010 8:02 pm

Nog even een rekensommetje:

50 m2 * 150 watt = 7500 watt.

7500 delen door 230 volt = 33 ampere.

Een normale stop doet 16 ampere. Je zal bij gebruik van elektrische vloerverwarming dus in verschillende zones moeten werken.

Maar, een normale gemeentestop doet 35 ampere. Dat gaat dus net, maar dan moet je verder niets aan willen hebben. Een krachtstroominstallatie 3x25A kan wel, maar ook dan moet je alles goed weten te verdelen.

Daarbij komt dat gebruik per uur 7,5 kWh aan stroom verbruikt, keer ongeveer een kwartje (dat zijn toch de tarieven ongeveer?). Dus zeg maar 2 euro / uur... Dat is veel.
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor JessicavanRosmalen » vr jan 29, 2010 12:45 pm

Wij zijn zelf thuis ook bezig met een verbouwing maar is vloerverwarming echt zo duur? Ik had mij er zelf nog niet echt in verdiept, maar 2 euro per uur lijkt mij toch een hoge prijs. Is het veel goedkoper met gasverwarming? Alvast bedankt.
JessicavanRosmalen
bouwer
bouwer

Advertisement

Berichtdoor Herman » vr jan 29, 2010 4:28 pm

Ja, op gas stookt veel goedkoper. Alhoewel ik geen harde cijfers heb van het verbruik van een CV ketel op vol vermogen.

Een vloerverwarming zal ongeveer evenveel verbruiken als een traditioneel systeem. Het comfort is hoog. Enige nadeel wat ik momenteel ervaar is dat in voor en najaar, als de zon in huis op de (zwarte) vloer schijnt, de temperatuur in de woonkamer genoeg oploopt om de CV niet meer te laten aanslaan. Omdat het dan toch nog vrij koud is buiten (en omdat ik enkelglas en aluminiumkozijnen zonder koudebrugisolatie heb...) wordt het op de 1e en 2e verdieping wel snel koud.

Mijn wens derhalve voor de toekomst:

-1. Dubbel glas en andere kozijnen (wordt inmiddels aan gewerkt)
-2. CV systeem met 2 gescheiden kringen. 1 kring voor de vloerverwarming, 1 kring voor de 2 verdiepingsvloeren. Beide kringen met een eigen thermostaat. Er zijn CV aanbieders die dit hebben.

Verder niets dan goeds over vloerverwarming. Weinig tocht in huis, warme vloer (altijd lekker met een kruipend kind). Geen zichtbare radiatoren.
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Keer terug naar CV Verwarming