Balklaag buigt

Balklaag buigt

Berichtdoor miesnert » wo maart 08, 2017 4:47 pm

Hallo allemaal, ik heb een vraag over onze woning. We hebben een jaar geleden een jaren 30 appartement gekocht op de derde etage waar de vorige bewoners zo'n vijf jaar geleden een vierde etage opbouw hebben gerealiseerd met drie slaapkamers en een badkamer.
In de twee grote slaapkamers die naast elkaar liggen buigt de vloer door (ik schat zo'n anderhalf a twee cm; opgemeten met een rolmaat vanaf het plafond dat volgens mij ook niet helemaal precies recht is.)

In de tekeningen van de opbouw staan garderobekasten aangegeven, dit is ook de plek waar de vorige bewoners hun garderobekasten hadden staan en wij nu ook.
Precies waar de garderobekast staat hangt de vloer het meeste door (zo'n 2cm in een kamer van 4x4 meter). Sinds wij er wonen en onze garderobekast er dus staat is de buiging volgens mij niet erger geworden (ik heb de afstand tussen de kast en de muur onder en boven aan beide zijkanten van de kast gemeten, en deze is exact gelijk gebleven).

Er zijn verder ook nergens scheuren in het pleister te ontdekken dus er is niet heel veel aan de hand en. lijkt de situatie dus stabiel te zijn en omdat de opbouw recent is gecreëerd neem ik aan dat de vloer aan moderne eisen voldoet maar het zit me toch niet helemaal lekker.

Hebben jullie hier een mening over?
Is het prima om dit zo te laten zolang er niets gebeurd en er geen scheuren ontstaan of het verder buigt? Of is dit iets waar ik beter een constructeur naar kan laten kijken?

Bij voorbaat dank, Sander
miesnert
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Advertisement
Re: Balklaag buigt

Berichtdoor Rick » do maart 09, 2017 9:14 pm

Allereerst is het van belang of er een houten balklaag ligt, een houten balklaag kan wel wat buiging hebben. Een andere constructie zou me meer zorgen baren.
Dat een dakopbouw recent is geplaatst wil niet zeggen dat deze aan de moderne eisen voldoet. Tegenwoordig kan een dakopbouw ook door een klussen bedrijf zonder enige constructieve kennis geplaatst worden. Vroeger moest je daar aannemer voor zijn en als aannemer minimaal over een diploma HBO bouwkunde beschikken.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Re: Balklaag buigt

Berichtdoor miesnert » vr maart 10, 2017 10:02 pm

Hi Rick, het is een houten balklaag. Dakopbouw is wellicht een verkeerde woordkeuze. Het is een hele nieuwe etage van ongeveer 50 vierkante meter met badkamer, apart toilet en drie slaapkamers.
Deze is gebouwd door een aannemer. De etage is grotendeels elders gebouwd en vervolgens met een hijskraan op het dak geplaatst.
De aannemer heeft een nieuwe houten balklaag aangelegd.

De vorige eigenaar heeft me bevestigd dat zei sinds de aanleg al direct enig verloop ik de vloer hadden. Aangezien onze garderobekasten er nu al een jaar staat en de buiging als ik terugkijk op foto's niet erger lijkt geworden, en jij nu zegt dat een houten balklaag wel wat kan hebben maak ik me in ieder geval een stuk minder zorgen.

Tevens in de aangrenzende kamer de zware houten kast haaks op de balklaag gezet in plaatst van in dezelfde richting als de balklaag, de grote garderobekast en deze houten kast stonden beide aan een andere kant van dezelfde muur parallel met de balklaag (dus min of meer leunend op hetzelfde stuk vloer; is het oké om veel gewicht parallel aan een balk te plaatsen op de vloer?)

Ik ga verder de doorbuiging af en toe opmeten, mocht het een diepte buiging worden dan ga ik er iemand naar laten kijken.

Dank je wel in ieder geval.
miesnert
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Keer terug naar Dak- en vloerconstructies