Zoldervloer constructie

Zoldervloer constructie

Berichtdoor Bouwmaniak » za maart 26, 2016 12:36 am

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op deze forum. Om met de deur in huis te vallen gaat mijn vraag over het aanleggen van een zoldervloer inclusief constructie.

De situatie is als volgt:
Onze zolder is tot nog toe nooit gebruikt als kamer. Wij willen hier verandering in brengen door het als kamer in te richten.

Om dit mogelijk te maken, moet er als eerste en vloer in om vervolgens het dak te laten repareren. Omwille financiƫle redenen wil ik dit zelf doen.

Nu heb ik al gekeken, en zag dat de houten balken waarop ik mijn zwaluwstaartplaten wil leggen om vervolgens een lichte betonlaag op te storten, niet fris eruit zagen.

Deze wil ik vervangen door stalen H-balken omdat ik denk dat dat steviger is en tjah, de houten balken die zijn ook verrot.

Echter zit ik met het volgende probleem, er zijn zoveel soorten en diktes houten en stalen balken dat ik niet durf om een willekeurige H-balk aan te schaffen.

Ik heb een overspanning van 6,5 meter. Over de breedte wil ik om de meter een H-Balk plaatsen. Ik heb een totale breedte van 6,6 meter, dus ik kom uit op ongeveer 6 H-balken van 6,5 meter.

Hoe selecteer is een geschikte stalen/houten balk en hoe bereken ik de draagsterkte ervan ? (dus als er beton op komt, of de balk dat wel of niet kan dragen in geval van een betonnen balk of een houten balk).

Als ik een antwoord op deze vraag heb, kan ik met een gerust gevoel een berekening erop loslaten, zonder er op te gokken met instortingsgevaar als bijgevolg.
Bouwmaniak
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Advertisement
Re: Zoldervloer constructie

Berichtdoor Rick » di maart 29, 2016 7:53 am

Waarom niet 1 H balk om zo de ruimte in tweeen te splitsen zodat je met houten balken van 330cm kunt werken?
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Keer terug naar Dak- en vloerconstructies