Dichtmaken lichtkoepel in dak ivm brandgevaar

Dichtmaken lichtkoepel in dak ivm brandgevaar

Berichtdoor CasparJans » do mei 14, 2015 8:19 am

Ik heb een tijdje geleden een nieuw huis gekocht en dit huis had een hoog overdekt terras met in het plafond van het terras (dit is tevens het dak van het huis) een grote lichtkoepel (circa 3 mtr doorsnede). Dit overdekt terras hebben wij middels een verbouwing omgetoverd tot slaapkamer en we hebben gekozen om de lichtkoepel dicht te maken met een gipsplafond. Op de foto zie je de koepel van onderuit en op de tekening zie je een dwarsdoorsnede van de koepel en het dak/plafond.

Afbeelding
Afbeelding

Aan de binnenzijde van de lichtkoepel zijn een 30 tal gaten geboord om de lucht te kunnen laten circuleren naar het originele verlaagde plafond. Hier is tegen de onderkant nog een verlaangd plafond aangebracht (om de opening van de koepel te kunnen dichtmaken). De aannemer heeft hiervoor een raamwerk aan de binnenzijde van de koepel gemaakt ter versteviging van de ophanging van de gipsplaten. De ruimtes tussen het raamwerk is opgevuld met isolatiewol. De koepels zijn dubbelwandig uitgevoerd in kunststof met circa 1-2 cm tussenruimte.

De zorg / vraag die ik heb is de volgende: als de zon in de zomer rustig op de koepels staat te bakken de hele dag, loop ik dat niet het risico dat de lucht onder de koepel zodanig warm wordt, dan de isolatiewol spontaan ontbrandt?
CasparJans
verbouwer
verbouwer

Advertisement
Re: Dichtmaken lichtkoepel in dak ivm brandgevaar

Berichtdoor Rick » vr mei 15, 2015 11:15 am

Waarom heeft de aannemer niet gewoon de koepel weggehaald? Wat betreft de isolatie zou ik me niet zo'n zorgen maken. Het is of glaswol of rockwool, gemaakt van glas of steen, beide onbrandbaar. Tevens denk ik dat de temperatuur best op kan lopen maar bij lange na niet hoog genoeg om een materiaal te laten ontbranden.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor CasparJans » vr jun 19, 2015 6:04 am

Hoi Rick, bedankt voor je bericht. De koepel gaat er dit weekend uit en gaat hergebruikt worden in een aanbouw.
CasparJans
verbouwer
verbouwer

Berichtdoor Rick » vr jun 19, 2015 10:18 pm

Lijkt me de meest verstandige optie
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Keer terug naar Dakopbouw