lekkage schoorsteen

lekkage schoorsteen

Berichtdoor pinkf » vr maart 25, 2016 5:03 pm

2 jaar geleden is onze schoorsteen boven het pannendak afgebroken en opnieuw opgemetseld. Daarbij is het lood vervangen en volgens de gebruikelijke regels bevestigd.
Sinds enige tijd hebben wij lekkage op de zolder onder het pannendak, de stenen van de gemetselde schoorsteen zijn heel nat. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Wij denken aan de volgende mogelijkheden:
1) capillaire werking. De regen wordt onder het lood geblazen en gaat dan eerst omhoog en dan via de stenen van de schoorsteen naar beneden en geeft dan lekkage.
2) er zijn geen plastic regeninslag potjes op de schoorsteen geplaatst. Dat geeft regenwater in de rookkanalen en dus lekkage
3) de stenen van de schoorsteen zijn aan de buitenkant niet waterafstotend geimpregneerd. Deze techniek is nog niet zo oud, vroeger werd er niet geimpregneerd en ging het wel goed, dus toen geen lekkages.
4) de openingen tussen het lood en de stenen is niet dicht gekit, er kan water tussen komen. Ook deze techniek was vroeger niet bekend. Zonder afkitten zou het dus ook goed moeten gaan.

Wie kan mij hier verder helpen? Wie heeft er ideen/suggesties? Wat kunnen nog meer oorzaken van lekkage zijn?

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

mvg pinkf
pinkf
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Advertisement
Re: lekkage schoorsteen

Berichtdoor Rick » di maart 29, 2016 7:45 am

2 lijkt me het meest waarschijnlijk, of de bovenkant van de schoorsteen is niet goed afgewerkt. Of dat de lekkage veroorzaakt?
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Keer terug naar Dakopbouw