Hoi iedereen, ik weet niet of ik hier goed zit op dit forum en bij dit onderwerp maar ik denk dat ik hier iig verder geholpen kan worden dan op een aquariumsite. Waar ik graag advies voor wil is wat de beste plek is om een aquarium te plaatsen van alles incl. ongeveer 250 kg. Het betreft een zolderetage op de tweede verdieping met houten vloerbalken. Ik weet al dat de balken het sterkst zijn bij de draagmuur en als het aquarium haaks op de balken word geplaatst wordt het gewicht verdeeld over meerdere balken. Tevens wil ik een drukverdelende houten plaat (5-laags multiplex?) onder het aquariummeubel leggen voor nog meer gewichtsverspreiding. Hoe ik de bak waterpas moet krijgen weet ik nog niet, misschien met roofmate. Heeft iemand een idee hierover even tussendoor? Ok nu mijn probleem; de etage is klein en ik heb plaats langs een van de twee draagmuren (burenmuur) voor de bak. Nu ben ik de precieze plaats langs die draagmuur aan het bepalen en ik kom tot de conclusie dat de enige plek (dus waar verder geen andere zware meubels staan op ''dezelfde'' balken als waar het aquarium dan ook op zou staan, als er met de balkrichting wordt meegegaan naar de andere draagmuur) een plek is waar de balken niet in de andere draagmuur (dus tegenover de draagmuur waar de bak langs staat) zitten/liggen omdat het trapgat daar zit! Op de plaatsen waar de houten balken wel van muur tot muur lopen en dus in beide draagmuren zitten/liggen bevinden zich al veel andere zware meubels zoals het bed, bad, wasmachine, bank, linnenkast etc. Op zich niet zo'n probleem maar ivm het aquarium erbij zou ik het liefst het aquarium op 2 balken plaatsen die nog geen ander zwaar gewicht dragen maar dat lukt dus niet bij mijn zoldertje want overal staat wel wat zwaars op een balk. Behalve dus op de plek waar het trapgat zit omdat ik dacht (met mijn lekenhoofd) dat dat een zwakkere plek zou zijn aangezien de balken gewicht afdragen naar maar 1 muur. Na alle informatie hier beschreven te hebben kom ik eindelijk bij mijn vraag:)
Wat is de beste plek? Maakt het uit als het aquarium plaats tegen de draagmuur en dat aan de andere kant het trapgat zit voor de draagkracht of wordt het gewicht genoeg afgedragen op de steunmuur waar het aquarium langs staat? Of is het toch sterker als de balken in twee muren zitten maar dan wel met het gewicht van het bed en een kast erbij op dezelfde balken die op zo'n 3 en 5 meter verderop staan? Ik hoop dat ik alles duidelijk heb beschreven en dat jullie mij wat adviezen kunnen geven hierover.
Met vriendelijke groeten,
Graham

News