draagbind plaatsen

draagbind plaatsen

Berichtdoor ceesvand » di apr 05, 2016 2:01 pm

Hallo,
Ben nieuw hier op het forum :D en heb meteen al een vraag.

Heb een huis gekocht uit 1933. De beneden etage is verdeeld in 2 kamers met ertussen een trap naar boven. De trap zit tussen 2 muren ingesloten. Jullie zullen wel begrijpen dat ik van de 2 kleine kamertjes 1 grote kamer wil maken.

Nu het probleem:
De 1ste muur van de trap loopt door tot aan het dak vanaf het fundament. Deze is opgemetseld van grijs achtige steen. Hij loopt paralel aan de draagbalken van de etagevloer.

De 2de muur loop tot de 1ste etage en daar rust verder niets op.

De 2de muur zou ik volgens mij en een kennis zo weg kunnen halen. Is puur een scheidingsmuur.

De 1ste muur zal opgevangen moeten worden. Breedte van de overspanning ongeveer 3,5 mtr. De muur die op de draagbalk rust is 2,75 mtr lang x 3 mtr hoog. Daarnaast is een deurkozijn. Gezien ons huis oud is (1933) zijn er geen spouwmuren. De buren hebben echter ook de tussenmuur weggehaald en zullen dus ook rusten op de zelfde zijmuur.

Oke, nu de vraag: Kan ik een draagbalk laten rusten op de helft van de zijmuren. En wat voor soort draagbalk heb ik nodig? Ook de zijmuren zijn van dat grijze metselsteen.

Graag wil ik het zelf doen of samen met een vakman.

Wie o Wie helpt mij aan een onderlegd antwoord. Heb al aannemers gehad over de vloer, maar deze wekte niet het vertrouwen of konden melden dat ze het eerder gedaan haden.

Alvast bedankt voor het antwoord.
Oh ja, woon in scheveningen.

Cees
ceesvand
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Advertisement
Re: draagbind plaatsen

Berichtdoor bouwkennersnl » ma mei 23, 2016 8:21 pm

Hallo Cees,

Het lijkt er op dat het om een draagmuur gaat. De juiste draagbalk kun je bepalen door een contructieberekening te maken. Hiervoor bestaat speciale software, maar dat is voor de meeste mensen niet zelf te doen, tenzij je constructeur bent.
Wat je wel kunt doen is de bouwtekeningen en eventuele constructieberekening opvragen bij je gemeente. Dan heb je in ieder geval al een indicatie.

Let op: Voor het verwijderen van een draagmuur heb je hoe dan ook een omgevingsvergunning nodig. En bij het indienen deze omgevingsvergunning moet je ook die constructieberekening inleveren.

Lang verhaal kort: wil je het zeker weten, dan eerst even rekenen.
bouwkennersnl
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Keer terug naar Draagconstructies