Berging op veengrond

Berging op veengrond

Berichtdoor JanJaspers » za maart 24, 2007 10:38 pm

wie kan me helpen?

Ik wil een schuur laten bouwen achter het huis van 5 bij 2 meter. Het gaat om slappe veengrond, er is een sloot achter de tuin zodat de grondwaterstand behoorlijk constant is, zo'n 30 cm onder maaiveld. Even afgezien van de normale blokhutten, heb ik de keuze tussen

1. houtskeletbouw, bankirai fundiringsbalken zo op de grond met 1m paaltjes verticaal. binnenvloer dan met folie, zand en tegels af te werken

2. betonskeletbouw. Dwz betonnen palen 70 cm de grond in met een tegel eronder, vastgemaakt aan een betonnen te storten vloer. binnenzijde wordt dan opgebouwd uit betonnen delen, buitenzijde met rabatdelen afgewerkt. Onder de betonnen plaat komt 15 cm zand.

Wat is wijsheid? de betonnen schuur lijkt degelijk, lijkt iets goedkoper, maar wordt dit niet te zwaar en gaat de boel zakken? Heeft iemand ervaring hiermee? Bij de buren is dit wel gedaan, maar hij ligt iets te laag en lijkt ook al scheef te zijn gaan staan. Een houten schuurtje kan opgekrikt worden na verzakken volgens verkoper, een betonnen plaat zakt niet zegt de andere verkoper. Hijen of op kleef is ook weer zoiets...

Bij voorbaat dank voor elke tip.
Jan.
JanJaspers
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Advertisement

Berichtdoor Herman » zo maart 25, 2007 8:16 pm

Eigenlijk weet je het zelf al: op veen is het slecht bouwen.

Optie 1: je vloer zal binnen de kortste keren ongelijk zijn, door ongelijke zakking van het veen. Bovendien liggen de bankirai delen in de natte grond, dus de levensduur is eindig. Na een x aantal jaar zal je toch de boel weer moeten vervangen. Veel meer dan 20-30 jaar zal het niet worden.

Optie 2: ongefundeerd beton op veen wat niet zakt? Je merkt zelf al op dat die constructie bij de buren ook al scheef komt te staan...
Toch zijn er aannemers die zo blijven bouwen. Niet eens zo gek lang geleden bij kennissen: aangebouwde keuken op veen, funderen was niet nodig volgens de aannemer. Nu 20 jaar later is het ding alweer gesloopt. Je had bijkans een ladder nodig om het huis in te komen...

Hout gefundeerde schuren kan je idd opkrikken en weer recht leggen. Ik doe dat ieder jaar met mijn uitbouw, omdat een paaltje op kleef meer dan genoeg was, 30 jaar geleden... (kleidijk nota bene). elk jaar dus een plaatje staal van 5mm ertussen. Nu zijn de houten funderingsbalken rot...

Ik heb net een offerte binnen voor heiwerk, 6 palen van 14 meter, en dat kost ongeveer 3600 euro. Valt me nog mee. En je weet dat het voorgoed staat. Komt natuurlijk nog wel een fundering en vloer bij.
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor Herman » ma maart 26, 2007 10:26 am

Ik zit nog wel te denken:

Als je een betonplaat aan de onderkant voorziet van een bepaalde dikte EPS schuim, dan kan je gewichtneutraal bouwen, en dat scheelt in het zakken. Wel moet je de boel dan enigszins in evenwicht houden, dus niet aan 1 kant een gemetselde muur, en aan de andere kant houtskelet bijv.
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor keesjonker » ma aug 06, 2007 8:05 pm

Ik ben ook een fundering aan het storten voor een blokhut; een boetje zoals we dat in west friesland noemen.

Ik ga ook aan de slag met piepschuim op veengrond. Er is volgens mij niemand die in kan schatten hoeveel piepschuim en beton dus ik ben bang dat een gok de enige mogelijkheid word.

Ik heb als een ondergrond van zand (20CM) op het veen welke is aangestampt door een kraan. Deze ga ik uitvlakken en daar 10cm piepschuim op. Afstandhouders voor de bewapening op 2,5 cm en dan 5 cm beton erop. Aan de randen wel 20 cm vorstrand (onder het onderste niveau van het piepschuim).

Ik leg het geheel wel 10 cm obven het maaiveld want dan kan het nog een tijdje zakken :? . Ik denk dat ik over een jaar of wel weer aan het ophegen raak maar ik kom vast een keer op het grondwater voordat ik in het bejaardenhuis zit.

Weet een van jullie of de verhoudingen hierboven kloppen of is dta te berekenen?

thnx

Kees
Koop een oud huis en je hebt voorlopig een hobby
keesjonker
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Berichtdoor risbouw » wo sep 05, 2007 5:37 pm

[quote="keesjonker"]Ik ben ook een fundering aan het storten voor een =blokhut; een boetje zoals we dat in west friesland noemen.

=Ik ga ook aan de slag met piepschuim op veengrond. Er is volgens mij =niemand die in kan schatten hoeveel piepschuim en beton dus ik ben =bang .dat een gok de enige mogelijkheid word.

Ik vind het eigenaardig, dat in natte veengrond, niemand uitgaat van een vlot of boot. Immers in een paar jaar zit de fundering beneden de waterlijn en zal alleen de waterverplaatsing je fundering zijn. Net als bij een woonark.
En dan heb je genoeg aan Archimedes!
Voorbeeld: stel schuur 2x3 dan 2 wanden van 0,1x2x3=0,6 m3 steen en 2 van 0,1x2x2=0,4m3steen+vloer 0,6m3 beton =2m3 steen met een sg van stel, 3
Dat geeft 2,6 massa Stel dak en inhoud schuur op 0,4 dan heb je 3 massa met sg ca 3 is 9 ton zwaar.
Stel piepschuim op gewicht 0 Vlg Archimedes dus 9 m3 piepschuim, want water is 1 sg . Als je dat onder de vloer doet va 6m2 moet je daar dus 66cm piepschuim onder doen.
In het veen zal de inklinking wat ongelijk gaan. het blijft alleen recht als je piepschuim direct onderwater legt. Maar uiteindelijk zal alles tot dat nivo zakken en zal voordat je in bejaardenhuis zit, de schuur helemaal recht staan!
MR
risbouw
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Advertisement
Evenwicht

Berichtdoor Kant Engineering » ma jan 07, 2008 5:33 pm

Bij bouwen op veengrond draait alles om evenwicht. Als ervoor wordt gezorgd dat de neerwaartse druk in de nieuwe situatie niet groter is dan in de bestaande situatie, dan zal de nieuwe constructie niet zetten.

Van de bestaande veengrond kan het gewicht bepaald worden en datzelfde geldt voor het gewicht van de nieuwe constructie. Bij de nieuwe constructie dient met wel rekening te houden met de opwaartse druk van het grondwater. Het is niet wenselijk dat de constructie zal gaan opdrijven.
Kant Engineering
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Keer terug naar Grondwerken