Bouwlijn

Bouwlijn

Berichtdoor Liesbeth » zo mei 29, 2005 8:12 pm

Wij hebben een vraagje over de bouwlijn.

Wij hebben een bouwgrond maar die loopt schuin.

Nu is de vraag, ben je verplicht om tegen de bouwlijn te bouwen of mag je je huis toch verder en eventueel ook schuin bouwen?

Zouden we dan evenwijdig met de straat moeten bouwen of mogen we ook anders bouwen?

Hopelijk is de vraag goed gesteld.

Ps: wij zijn van België maar een goed forum omtrent bouwen hebben we niet gevonden op sites van België :) , daarom de vraag op dit forum.
Liesbeth
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Advertisement

Berichtdoor Rick » zo mei 29, 2005 8:53 pm

Welkom Liesbeth,

We hebben trouwens meerdere Belgen op dit forum.

In Nederland betekent de bouwlijn de dag van planning op het planbord.

We praten hier over stramien. Misschien kan Julien vertellen wat de juiste bouwkundige termen in Belgie zijn.

Het is zeker niet verplicht om evenwijdig aan het stramien te bouwen. Het zal meer de gemeente zijn die er mee akkoord moet gaan.

In Nederland hebben we de schoonheids commissie die kijkt of het past in het straatbeeld.

Ik denk dat dat de belangrijkste factor is, of het ontwerp past in het straatbeeld.

Groetjes

Rick
Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor julien » do jun 02, 2005 6:51 am

De bouwlijn is in Belgie de lijn langswaar de omtrek van je woning komt te staan.
Een gelijkaardige vraag met goed antwoord vind je hier.
julien
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

bouwlijn

Berichtdoor Aad Hoekstra » di jun 07, 2005 11:48 pm

Met de bouwlijn wordt waarschijnlijk bedoeld wat in Nederland de rooilijn en de bebouwingsgrens zijn. Je mag wel binnen die lijn bouwen en dat hoeft ook niet evenwijdig. Je mag er meestal niet buiten komen met het gebouw tenzij in het bestemmingsplan anders is aangegeven of wanneer er een ontheffing wordt verleend. Bij mijn weten werkt dat in België net zo

Groet, Aad Hoekstra.
<a target="_blank"a href="http://www.ikoo.nl">bouwkundig tekenwerk en advies</a>
Aad Hoekstra
Bouwkundige

Keer terug naar Grondwerken