dikte grondkerende tuinmuur

dikte grondkerende tuinmuur

Berichtdoor Hans van Nispen » wo jul 19, 2006 8:31 pm

hallo,
ik wil een tuinmuur bouwen van ca. 5 meter lengte en een hoogte van 70 cm. Deze muur dient als grondkering voor een verhoogd terras van circa 60 cm hoogte. Mijn vraag: volstaat hiervoor een steense muur en dienen er eventueel nog verstevigingen in aangebracht te worden? Ik ben van plan te funderen door een sleuf van 60 cm diep te graven en te gaan opmetselen op een eerste laag van oude terrastegels van 40*40*4cm.
Hans van Nispen
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Advertisement

Berichtdoor julien » do jul 20, 2006 7:30 am

Veel hangt af van de grondsoort.
De grond bij ons is zo hard dat een kering zelfs bijna overbodig is.

Bij mijn ouders is er zandgrond. Daar heeft mijn vader een kering gezet van 5 meter met een dikte van 30 cm en dat staat er na 10 jaar nog. De hoogte is (denk ik) een kleine 80cm.
julien
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor Hans van Nispen » do jul 20, 2006 6:53 pm

julien schreef:Veel hangt af van de grondsoort.
De grond bij ons is zo hard dat een kering zelfs bijna overbodig is.

Bij mijn ouders is er zandgrond. Daar heeft mijn vader een kering gezet van 5 meter met een dikte van 30 cm en dat staat er na 10 jaar nog. De hoogte is (denk ik) een kleine 80cm.

OK dat is dus een anderhalfsteense muur. De fundering zal ik dan maar 60 cm breed maken. Dat wordt dus beton storten. Een dikte van 20 cm met wat bewapening zal toch wel voldoende zijn? Volgens mij overleeft dat de volgende eeuwwisseling!
Hans van Nispen
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Berichtdoor julien » wo aug 09, 2006 10:00 pm

Veel heeft ook met smaak te maken.
Bij ons is die muur gemetst met stenen van een gebouwtje dat daar stond. Materiaal voldoende dus. Ook vinden wij 30cm mooier dan 20cm.
julien
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Keer terug naar Grondwerken