Alkreflex 2L-2 onder pannen: hoe verder te isoleren?

Alkreflex 2L-2 onder pannen: hoe verder te isoleren?

Berichtdoor falcop » wo okt 07, 2009 9:52 pm

Hallo allemaal.

Wij zijn op zoek naar de juiste oplossing voor het naisoleren van een dak van een woning waarop aan de buitenzijde Alkreflex 2L-2 folie is toegepast (acht jaar geleden aangebracht). Tegenwoordig heet dit folieproduct Alkreflex Classic (zie http://www.alkreflex.nl/p/18/157/-/c38/classic). Dit is een dampdichte folie met een tamelijk beperkte RC waarde.

Deze folie is aan de buitenzijde van het dakbeschot op rachels bevestigd, daarover de panlatten en de dakpannen. De rachels zorgen voor een kleine 2cm luchtlaag. De 'aluminium laag' is naar het dakbeschot gericht.

Voor het bereiken van een RC >= 2,5 voor deze zolderkap is na-isolatie nodig. De vraag is op welke manier wij dit het beste kunnen bereiken. En vooral: op welke wijze dit kan zonder dat er condens optreedt in de constructie!

Onze aannemer geeft als suggestie het van binnenuit doorboren van het dakbeschot waarbij de folie ook wordt 'doorgeprikt'. Of dit veilig kan is mij onduidelijk.

Een andere optie zou zijn om de folie in zijn geheel te verwijderen, maar dit is natuurlijk een tamelijk ingrijpende en drastische maatregel, die wellicht ook niet nodig is.

Er is reeds een enigzins vergelijkbare discussie op dit forum te vinden (http://forum.bouwlink.nl/isolatie/dakisolatie-alkreflex-t1613.html), maar de beantwoording is voor ons nog niet geheel bevredigend.

Alle hulp in deze materie kunnen we goed gebruiken!

Met vriendelijke groet,
Falco
falcop
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Advertisement
Re: Alkreflex 2L-2 onder pannen: hoe verder te isoleren?

Berichtdoor EPA adviseur » do okt 08, 2009 7:58 pm

Hallo Falco,

Je hebt me wakker gemaakt met je mail, maar ik heb wel een paar tips voor je.

Allereerst goed dat je wilt isoleren. Dit is de eerste stap in de trias energetica. Het reduceren van de warmte vraag. Dan gaan we nu stapsgewijs langs de af te leggen weg.
(verwacht dat je al het een en ander gelezen hebt)

Plaats een zo dik mogelijk isolatie pakket tegen je dakbeschot. Dit is voor je energieverlies.
Monteer een dampremmende laag. Dit is ter voorkoming van inwendige condensatie.
Monteer gipsplaten als afwerking.

Jouw probleem licht nu buiten de thermische schil, met als scheiding een luchtspouwtje. Als je dit spouwtje zwak laat ventileren kan het het eventueel doorgelaten vocht wegventileren. Bij een perfect dampscherm is dit minimaal.

Je hoeft het alkreflex niet weg te halen. In mijn vorige, kritisch antwoord ging het om de plaats van de waterwerende folie. Deze heeft natuurlijk geen nut aan de binnenkant van je dakbeschot.

Hoop dat ik zo de angst voor naisoleren wat kan wegnemen.

Ps. Andere klussers met antwoorden: Ga niet met termen en vooroordelen rondstrooien waar je geen verstand van hebt. Of wat je weet van horen zeggen. Dat is verwarrend en doet menig correct advies teniet.

Met vriendelijke groet,

De EPA adviseur
EPA adviseur
klusser
klusser

Berichtdoor falcop » do okt 08, 2009 10:46 pm

Dag EPA adviseur.

Bedankt voor je reactie.

Als ik je goed begrijp hoeven we ons geen zorgen te maken over de bestaande Alkreflex constructie bij naisolatie; deze folielaag kunnen we dus gewoon laten zitten.

Wij overwegen wel om (voor extra zekerheid) na te isoleren met het Isover variosysteem (http://www.isover.nl/toepassingen_en_productinformatie/Renovatie_en_na-isolatie/Isover_Vario_System/isover_vario_system__zekerheid/).

Ik citeer uit diverse publicaties van Isover:
Isover Vario KM Duplex folie heeft een dubbele functie: een dampremmende én een drogende functie. De klimaatfolie werkt als een ‘ademende’ huid en past zijn structuur aan op de luchtvochtigheid in huis van dat moment.

Toepassing
Damp- en luchtdichtheid onder een laag isolatie.

Beschrijving
De damp- en luchtdichtheid onder een laag isolatie wordt verzekerd door de plaatsing van een vochtregulerend dampscherm. Dit dampscherm Isover vario KM duplex bestaat uit een polymeerfolie op basis van polyamide met een drogende functie.

De polymeerfilm op basis van polyamide heeft een dikte van 0,05 mm en beschikt over een gekleefd wit bovenvlies van 0,15 mm. De weerstandsfactor bij waterdampdiffusie µd varieert tussen 0,2 m en 5 m (waterdampdoorlatendheid: 0,2 m ≤ Sd-waarde ≤ 5 m). Deze variabele waarde past zich aan volgens de omgevende vochtigheidsgraad, met een drogende functie tijdens de zomer en een dampremmende functie tijdens de winter.

Dit klimaatmembraan past zich aan het vochtgehalte aan en zorgt zo voor een droog en gezond binnenklimaat. Vanaf een omgevingsvochtigheid van 60 %, laat de Vario KM duplex waterdamp door. In de winter vervult de Vario KM duplex de rol van dampscherm, in de zomer zorgt deze dat de houten structuur kan drogen.

Het klimaatmembraan Vario KM duplex is aangewezen in het geval van geïsoleerde daken, volgens het principe van volledige vulling, alsook wanneer er gebruik gemaakt wordt van een niet of weinig ademend onderdak.

Deze waarden passen zich aan in functie van de vochtigheid van de constructie-onderdelen. In elk seizoen zorgt deze voor een droog en gezond binnenklimaat. De technische waarden zijn uitsluitend geldig met minerale en plantaardige wolproducten van Isover.

(bron onder meer: http://www.isover.be/UserFiles/document/TF%20Vario%20KM%20Duplex-LR.pdf)

Het wordt aanbevolen bij onder meer (wederom een fabrikant citaat)
Onvoldoende inzicht in de opbouw van de constructie bij renovaties (wellicht zit er nog ergens een laag asfaltpapier onder de dakpannen)

Buiten de speciale folie is de opbouw van de naisolatie volgens mij gelijk aan jouw advies. Is dit systeem in onze specifieke situatie naar jou inzicht aan te bevelen?

Groetjes,
Falco
falcop
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Berichtdoor EPA adviseur » ma okt 12, 2009 7:04 pm

Beste Falco,

Volgens mij kan je dit product toepassen. Ik weet de kosten niet, maar je moet voor jezelf nagaan of het opweegt tegen de combinatie gewone glaswoldeken en zelf folie nieten.

succes.
EPA adviseur
klusser
klusser

• Advertisement

Keer terug naar Isolatie