water in kruipruimte

water in kruipruimte

Berichtdoor Miez » ma nov 13, 2006 2:41 pm

Hallo,

Ik was onlangs bij een koophuis wezen kijken, en daar gaf de makelaar aan dat er in die buurt soms water in de kruipruimte staat. Het hele blok zou daar mee te maken hebben.

Kan dat kwaad? Het gaat om rijtjes woningen gebouwd in de 70-er jaren, met betonnen vloer op de begane grond, in het groene hart (was Gouda niet een van de laagstliggende gemeentes? Of de meeste verzakkingen :? :lol: ?

Bedankt
Miez
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Advertisement

Berichtdoor Herman » ma nov 13, 2006 8:58 pm

Bloemendaal?

Het kan idd dat er soms water onder die woningen staat. Is in die buurten een soort van "normaal". In Goverwelle ook trouwens.

In principe kan het niet veel kwaad. Bij mijn ouders levert het geen problemen op. (overigens zag ik de laatste keer dat de boel droog was (nat zand, maar geen water). Zelf kan je er niet 123 wat tegen doen. Mocht je het heel hinderlijk vinden, dan kan je altijd nog piepschuimbolletjes in de kruipruimte (laten) blazen.

Ik moet er wel bijzeggen dat de kruipruimtes niet vaak onder water staan, en dat mijn ervaring is dat het waterschap en de gemeente er steeds behendiger in zijn om dat te voorkomen (grondwaterstand, afvoer regenwater, etc)
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor Manus » ma nov 20, 2006 12:17 am

Persoonlijk zou ik dit toch wel bezwaarlijk vinden.
Water / vocht in de kruipruimte kan veel problemen veroorzaken, zoals schimmels, optrekkend vocht in de muren, stank en ongedierte.
Als het waterschap dat het peil verlaagd kun je juist weer problemen krijgen met verzakkingen en scheurvorming. Dit zal bij goed onderheide nieuwbouwwoningen minder snel voorkomen dan bij oudbouw, maar toch.
Manus
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Re: water in kruipruimte

Berichtdoor Herman » di okt 21, 2008 3:18 pm

Wil je een goeie grap horen (ik trap dit topic even omhoog).

Woon nu in een ander huis (bouwjaar 1978) en jawel, een prive-zwembad onder het huis. Er staat ongeveer 10 cm water.

In huis merk ik er niets van, behalve dat de plank achter de voordeur, die de toegang vormt naar de kruipruimte, aan het rotten is. Bovendien is het nat onder de mat die erop ligt. Nu is de plank voor het mooie eigenlijk 5mm te dik, dus dat kan ik direct aanpakken. wat ik ga doen:

Het staalprofiel opschonen en in de menie zetten.
Een nieuwe plank maken van glasvezel en epoxyhars, op de goede dikte - 2mm (dus totaal 18mm)
Het staalprofiel voorzien van een rubberen profiel, welke afsluitend is.
In de plank geen gat, maar een invallend oog. (luik-oog).

Dit zou de nattigheid onder de mat moeten aanpakken.

Het enige waar ik nog wel tegen opzie is dat ik eenmalig in de kruipruimte moet zijn om een kabel door te trekken. De "soep" op de bodem bekijkend sta ik niet te juichen. Iemand ervaring met het vissen naar een kabel, welke naar schatting 2,5 meter verderop door de vloer komt?
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor EPA adviseur » di nov 18, 2008 10:23 pm

Als je een stuk tempex tegen je kruipluik plakt (tegellijm) vermindert dit ook je energieverlies, en je zal geen schimmel op de plank krijgen. Water is geen probleem voor een kruipruimte, mits je maar goed ventileerd. En kom op, je bent toch niet bang om in je zwembroek en met een paar laarzen ff je kruipruimte in te gaan :?:
EPA adviseur
klusser
klusser

Berichtdoor Herman » vr nov 21, 2008 9:11 pm

De kabel is met de tuinhark "opgevist" dus ik heb een zwempartij bespaard.

En over het luik uit glas/epoxy/sandwich: Wie appelen vaart, die appelen eet...

Vraag me alleen af of het energietechnisch niet beroerd is. De warmte in de kruipruimte was behoorlijk (graad of 30).

De kruipruimte wordt niet geventileerd, de vloerverwarming ligt op isolatie (dat spul met die noppen, waar je de buis inklikt). Zou hier iets te verbeteren zijn?
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor EPA adviseur » ma dec 08, 2008 10:52 pm

Als je al isolatie toegepast hebt zou ik niet al te veel meer doen. Meeste warmte gaat door het dak. Door de vloer niet al te veel. De isolatie van die noppen zal wel minimaal zijn. 1,5 a2cm?
EPA adviseur
klusser
klusser

Advertisement

Berichtdoor Herman » di dec 09, 2008 9:09 am

Geen idee wat de dikte is. Kan het verder nergens zien, behalve toen de keuken eruit lag, en zelfs toen maar over een lengte van 5 cm. Hooguit een cm dik denk ik.

Dak is plat en van beton, met dakbedekking erop. Er zit isolatie tussen, maar zodra het dak opnieuw gedaan moet worden, ben ik wel van plan er meer isolatie in te stoppen. Heb overigens ook daar geen idee van de dikte... Is in 1996 gedaan, voor mijn tijd...
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

• Advertisement

Keer terug naar Isolatie