Dubbel glas plat zetten

Kozijnen, ramen, deuren, schuifpui, beglazing
Dubbel glas plat zetten

Berichtdoor hgo » di jan 11, 2011 12:36 pm

Hallo,
ik ben nieuw op dit forum, ik hoop dat iemand mij een zetje in de goede richting kan geven.

Ik ben (vrijwilliger) bezig een woonaak te herbouwen na een brand.
In het dak van de aak komen ramen die we van dubbelglas willen maken. Die ramen worden als luik uitgevoerd, dwz dat je het raam aan een kant (van binnen uit) kunt optillen om het open te zetten. Het worden dus eigenlijk een soort bootluiken.
Nu is mijn vraag hoe ik dat dubbele glas (in feite driedubbel glas: de onderste plaat is gelaagd) moet zetten zodat het goed blijft liggen op het luik terwijl het regenwater toch goed en veilig kan weglopen. Glaslatten die boven het raam uitsteken zijn dus niet goed toe te passen want dan blijft het water achter de lat aan de lage kant van het raam staan. De luiken liggen net niet horizontaal, ca 10 graden helling.
De grootte van de ramen is ongeveer 110 cm x 60 cm.

En als iemand een idee heeft hoe je een raamopener voor die luiken kunt maken die betaalbaar is (het gaat om 8 ramen), dan zou ik zeer gelukkig zijn. Ik heb al van alles bedacht, maar het beste idee lijkt nog steeds op een stoel te gaan staan en het raam een stukje omhoog duwen en er een houtje onder leggen.

Herman G
hgo
verbouwer
verbouwer

Advertisement
Re: Dubbel glas plat zetten

Berichtdoor RvdB » wo jan 12, 2011 8:13 am

Is een velux venster niet handiger? Die zijn immers bedoeld voor daken.
RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Berichtdoor hgo » wo jan 12, 2011 10:31 am

Daar heb ik naar gekeken, maar ze hebben die maat niet. De doorlaatopening is 55 x 105 cm. Laten maken wordt veel te duur.
hgo
verbouwer
verbouwer

Berichtdoor RvdB » wo jan 12, 2011 10:40 pm

Als je uitgaat van een tuimelraam van velux van 55x98 (C04) dan vul je die 7cm aan de onderzijde uit met een lat. Hier valt je loodslabbe overheen en klaar is kees.
het tuimelraam met veiligheidsglas koop je rond de € 320,-.
Bediening kan met een stok met haakje eraan en je kan (later) heel handig accesoires zoals rolluiken, zonwering etc. toepassen.
RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Berichtdoor hgo » do jan 13, 2011 12:07 am

Ik heb geïnformeerd bij Velux naar dit raam, maar men raadde het mij af omdat het niet bedoeld is voor een plat dak. Daarbij wordt het veel te duur, het gaat om 8 ramen.
Ik weet inmiddels hoe ik ze ga construeren. Het glas wordt aan drie zijden opgesloten in glaslatten; de vierde, lage zijde wordt afgedekt met een aluminium stripje, zodat er nauwelijks water blijft staan.
Bedankt voor het meedenken.
hgo
verbouwer
verbouwer

Berichtdoor michellehoogeveen » ma jan 24, 2011 4:13 pm

Volgens mij valt met die afmetingen je loodslobbe er gewoon overheen.
dat is een klus die sowieso te doen is.
Ik hoop wel voor je dat je goed glas hebt www.glashandelkoelewijn.nl Bediening moet wel meestal met een grijpstop. Ik heb er een aangeschaft bij de gamma. Je hebt ze ook die electrisch zijn (als je een beetje een ruim budget hebt)
Succes er mee!
michellehoogeveen
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Advertisement

Berichtdoor hgo » ma jan 24, 2011 6:44 pm

Een velux raam wordt het niet, veel te duur. Daarbij ligt het raam bijna plat en weegt één raam ruim 20 kilo. Als je ramen plat legt moet het geen gewoon dubbel glas zijn, maar moet de onderste glasplaat dubbelgelaagd zijn i.v.m. het breken als je er onder zit.
Wat is een grijpstop? Is dat zo'n knikkende raamsluiting? Die zijn wel handig maar in dit geval veel te licht.
hgo
verbouwer
verbouwer

Keer terug naar Kozijnen, ramen en deuren