Mag dit?

Kozijnen, ramen, deuren, schuifpui, beglazing
Mag dit?

Berichtdoor Rufes » do maart 17, 2016 1:54 pm

Goedemiddag,

Vanmorgen werd ik wakker en zag ik tot mijn verbazing dat mijn buurman een raam heeft aangelegd. Mijn tuin bestaat uit één deel muur (van de buurman) betimmerd met schuttingdelen, en 2 schuttingen. Dit omsluit mijn tuin.

Nu blijkt dat er achter de schuttingdelen een raam zat. Tijdens de aankoop van mijn appartement was die muur al betimmerd met schuttingdelen en heb ik dat gehele raam nooit gezien. Het is mij wel gemeld dat er een raam zat, maar uiteindelijk is dat blijkbaar niet doorgegaan en dichtgetimmerd. Nu na 2 jaar heeft de buurman besloten om de schuttingdelen deels weg te zagen en het raam weer tevoorschijn te halen. Hier is een gehele ombouw omheen gemaakt met zelfs een vensterbankje. Op dit moment is de "bouw" van het raam nog gaande, dus het is nog niet bekend wat voor raam erin komt. Na advies met een jurist blijkt dat er wel een raam mag komen te zitten maar die mag niet open kunnen en mag je niet doorheen kunnen kijken.

Een foto van de huidige situatie:

http://i51.photobucket.com/albums/f356/Rufes_2008/2016-03-17%2010.13.28_zpsjcy3vlrg.jpg
Links mijn raam te zien (2e slaapkamer) en schuifpui (toegang tot mijn tuin vanuit 1e slaapkamer) rechtsboven het raam te zien waar het om gaat met daaronder een decoratiespiegel en mijn tuinbank.

http://i51.photobucket.com/albums/f356/Rufes_2008/2016-03-17%2009.56.39_zpsj7i9h6cs.jpg
Zicht vanuit mijn schuifpui gezien mijn appartement 40cm hoger ligt dan mijn tuin.

Na een gesprek met de timmerman blijkt dat er een klapraampje in komt voor ventilatie met glas waar je niet doorheen kan kijken.

Nu zijn mijn punten:

A: De eigenaar van de woning danwel de opdrachtgever heeft mij niets laten weten dat het raam weer zichtbaar gemaakt zou worden. Hier zijn schuttingdelen kapot gezaagd (heb ik niet aangeschaft, zaten al gemonteerd bij de aankoop van mijn appartement) Kan ik hiervoor een vergoeding eisen c.q vragen, of een juiste nette afwerking eisen?

B: De ombouw om het raam en de vensterbank steken uit. Dus boven mijn grond. Zijn geen hele meters, maar een aantal CM`s. Is dit toegestaan? Of kan ik eisen dat de ombouw gelijk komt met de schuttingdelen.

C: Er is door de timmerman toegang verschaft tot mijn achtertuin door middel van een ladder via de tuin van de eigenaar van het naastliggende perceel. Ik was hiervan niet op de hoogte, en heb ook niet gezien dat hij daadwerkelijk over mijn schutting is geklommen, een buurman heeft dit wel waargenomen. Daarna is er diverse malen op mijn tuinbank gestaan om het raam te monteren. De timmerman heeft nadat ik hem aansprak toen hij met het raam binnen bezig was, of hij eenmaal in mijn tuin mocht komen om te schilderen. Hiervoor heb ik toestemming gegeven. Maar bij de eerdere keren was ik hiervan niet op de hoogte.

D: Als ik een houten plaat bevestig voor het raam, zonder te schroeven/boren in het kozijn of zichtbare schade achter te laten om het zicht te belemmeren omdat het raam open kan is dit toegestaan? En mocht de eigenaar zich wederom toegang verschaffen tot mijn tuin om de plaat weg te halen zonder toestemming aangifte doen wegens huisvredebreuk?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Rufes
verbouwer
verbouwer

Advertisement

Keer terug naar Kozijnen, ramen en deuren