stalen Latei plaatsen

Kozijnen, ramen, deuren, schuifpui, beglazing
stalen Latei plaatsen

Berichtdoor stijn » di aug 09, 2011 9:15 am

aan de achterkant van ons dijkhuis zit een steens muur van ijselsteentjes met spouw.
We willen boven het kozijn ( 1,50m) een stalen latei plaatsen, want volgens mij zit dat er niet.
en de muur vertoont al scheuren.( huis is zo'n 100 jaar oud). Hoe kan ik dit het beste aanpakken? boven het kozijn zit nog 3 meter muur van ijselsteentjes met kalkmortel.
Kan ik gewoon de steentjes weghakken en de latei plaatsen en weer nieuwe steentjes terug metselen. of moet ik de muur nog ondersteunen ergens bij het weghakken?

gr,Stijn
stijn
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Advertisement
Re: stalen Latei plaatsen

Berichtdoor ries71 » do aug 25, 2011 9:30 pm

Stijn,
wet je zeker dat er een spouw zit? Huizen van 100 jaar oud werden nl. vaak gemetseld met steens muren. Zie je de koppen van de steentjes aan de buitenzijde zitten, of alleen strekken?
De muur scheurt m.i. niet alleen door het kozijn. De muur heeft een eigen gewicht, met daarop waarchijnlijk een verdiepingsvloer en nog een dak. Dit totale gewicht moet worden opgevangen door de fundering. Als de fundering slecht is ontstaan door het gewicht zakkingen. Hierdoor ontstaan scheuren. Als het gewict van de muur boven het kozijn te zwaar wordt, gaat dit zich tekenen in het kozijn. Het glas gaat scheuren, of het kozijn komt onder spanning te staan. Een latei is noodzakelijk. Je kunt overigens ook kiezen voor een betonnen latei, die je kunt afstucen. Maar het aanbrengen van een latei is geen doe-het-zelf klus. Dit moet je door een aannemer laten doen. Geloof me, zelf doen is spijt krijgen.
ries71
bouwer
bouwer

Keer terug naar Kozijnen, ramen en deuren