Aarden badkamer

Aarden badkamer

Berichtdoor Benklus » zo okt 03, 2010 6:08 pm

Hallo,

In mijn badkamer komen uit de muur 2 stalen aarde draden zonder mantel (blanke draad).
Nu weet ik verder niet hoe/waar deze heen lopen. Deze draden zaten aan het bed gemaakt en de waterleiding.
Nu heb ik een vraag.
Als ik de stalen draad op mijn koud waterleiding schroef met een klem is dit dan voldoende voor de leidingen en kranen?De warm en koud water aansluitingen voor badkraan en douchekraan zijn voorzien van afstandsplaat, is dan het aarde van alleen de koud water leiding voldoende omdat de afstandsplaat de beide verbind en dus dan ook aard.

Verder zal ik een aardenet plaatsen op de vloer, mag ik de andere draad die uit de muur komt gebruiken om het aardenet te aarde?
Mag ik dan ook aan dit aardenet een draad bevestigen die naar de radiator gaat?

Verder heb ik een stalen inbouwframe voor toilet, moet deze ook geaard worden?

Is hiermee alles dan gedekt?

Heb overigens een kunstof bad en hardstenen douchebak.

Alvast bedankt voor de moeite.

gr Ben
--------------
Het onderstaande had ik al gevonden op het net:

Je eerste aanname is waar: Je moet de te aarden zaken aarden met een 4mm2 draad, welke je naar een centraal aardpunt brengt. Van daar uit een 4mm2 draad naar je meterkast, waar je deze op het aardblok aldaar aansluit (met 2 schroefjes de draad vastzetten).

Je tweede aanname is NIET waar: Je mag het centraal aardpunt niet aarden op de centraaldoos. Gek genoeg is het andersom weer WEL toegestaan: de stopcontacten en lamp mag je, via de centraaldoos, aarden op het centraal aardpunt. De aardleiding van centraaldoos naar stoppenkast vervalt dan.

In de vloer moet een aardmat, indien er geleidende delen (staal) in de vloer is verwerkt, zodanig dat deze zich uitstrekken in andere ruimten. (bij een betonnen vloer is dit het geval). In jouw geval is het aarden van de vloer dus niet noodzakelijk. Zelfs niet als je een zwaluwstaartvloer neerlegt. Echter, als je dat doet, zou ik de zwaluwstaartvloer toch aarden, aangezien het tijdens de bouw een kleine moeite is.

Andere te aarden delen:
-radiator
-warm en koudwaterleiding (tenzij van kunststof)
-metalen bad / douchebak
-stopcontacten (alleen in zone 3 mogen stopcontacten)
-metalen WC / wasbak (indien je voor de "jailhouse look" gaat...)
-lamp indien van metaal (zorg voor een lamp welke geschikt is voor natte ruimten, en installeer deze zorgvuldig (waterdamp mag de lamp niet binnen kunnen komen)

Niet verplicht:
-douchescherm
-kranen
-metalen accessoires
Benklus
verbouwer
verbouwer

Advertisement
Re: Aarden badkamer

Berichtdoor Herman » zo okt 03, 2010 6:32 pm

Zoals je leest, moet er ergens een centraal aardpunt zijn. Is deze te vinden? Vaak in de buurt van een badkamermeubel.

Overigens is het geloof ik inmiddels weer toegestaan om het centraal aardpunt te aarden vanuit de centraaldoos.

Controleer sowieso de aardleidingen welke er nu liggen. Schuur ze schoon, en meet met een multimeter of er 230 volt staat tussen een stopcontact (probeer allebei de gaten) en de aardleiding.

Probeer zo min mogelijk verbindingen en overgangen tussen de verschillende draden. De draad voor het aardnet zou ik aftakken met een T stuk.

O, en de warm en koudwaterleiding moeten beide geaard worden: Wat stop jij tussen S-koppelingen en muurplaat? Teflon...

Let wel, dit is allemaal voor de veiligheid. Als iets ergens in huis mis gaat, wil je niet dat jij opeens deel uitmaakt van het aardsysteem, als je staat te douchen.
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor Benklus » ma okt 04, 2010 8:45 pm

Hallo Herman,
Bedankt voor je reactie.
Snap niet Goed wat je met 's koppeling bedoeld.
Is dit de buitendraadse verloopnippel?

Verder Moet ik de radiator nog aarden? Of kan ik op de buis gewoon een klem draaien?

Ik heb eigenlijk geen mogelijkheid meer om warm water leiding te aarden wel de koude? Is dit erg

wederom bedankt.
Benklus
verbouwer
verbouwer

Berichtdoor Herman » di okt 05, 2010 8:10 am

Ik zou toch kijken of je ergens de warmwaterleiding ook kan aarden. Stel dat iemand aan het klooien is, en de fasedraad van het elektriciteitsnet valt op je warmwaterleiding? OP dat moment is wellicht de gunstigste route voor de stroom om een weg te vinden via kraan, via het water, via je lichaam, via het aardnet in de douchevloer, naar de aarde toe. Daar wordt je niet gelukkig van...

Dat is ook een beetje het probleem van aarding: het is pas veilig als je ALLE stroomvoerende delen aard.

Dei S-koppeling is idd die verloopkoppeling die je in de muurplaat draait, en waarop je de kraan zet.

De radiator zou ik proberen te aarden, als er een voorziening voor is, of dan allerminst aanvoer en retourleiding. (die liggen zo dicht bij elkaar, die kan je met 1 draad aarden. De draad voer je een eindje door de eerste aardklem heen, en dan op de tweede aardklem.
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor Benklus » di okt 05, 2010 8:46 am

Hallo,

wederom bedankt.

Ik snap het punt en zal proberen alles te aarden.

Het punt is dat er slechts 1 of 2 draden uit de muur komen.
Mag ik dan wel 1 draad splitsen naar 2 om zo voldoende te krijgen.

Ik weet namelijk niet waar ik de aardes vandaan moet toveren.
Of kan ik in de meterkast een groen gele doorlussen/verbinden naar een stalen draad zonder scherming?

Kan ik trouwens als ik een verlengkabel neem en met een multimeter in 1 gat en de andere op de aarde controleren of de aarde goed is? Uiteraard probeer ik het bij beide stekker gaten.
Als ik 230v meet dan is het goed toch?

Wederom bedankt
Benklus
verbouwer
verbouwer

Advertisement

Berichtdoor Herman » wo okt 06, 2010 9:21 pm

Over dat laatste: Het is niet de officiele methode, maar als klussers hebben we niet veel andere keus.

In principe mag je de aardedraden in de badkamer niet splitsen. Deze moeten allemaal naar een centraal punt lopen, waar ze aan een aardblok geschroefd worden. Vanuit dat blok een leiding naar de meterkast, of naar de centraaldoos (waar deze aan de aardedraad wordt vastgemaakt)

Maar als je niet meer hebt dan die 2 draden, dan zal je die moeten splitsen. Er zijn T-stukken voor beschikbaar.
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Keer terug naar Licht