Aardpen niet aanwezig tijdens verkoop

Aardpen niet aanwezig tijdens verkoop

Berichtdoor Shadow » wo jan 19, 2011 8:40 pm

Hallo,

Vorige week heeft mij broer zijn huis verkocht. In deze woning is een geheel nieuwe electra installatie aangebracht. De aardpen slaan is er echter altijd bij ingeschoten. Er zijn zo'n circa 12 groepen aanwezig allen achter aardlek. Nu is deze woning verkocht en zit er geen aardpen in de grond.
Is het nu zo dat de huidige kopers verantwoordelijk zijn voor het slaan van deze aardpen. Immers in de tijd dat mijn broer dit huis ongeveer 6 jaar geleden kocht was deze ook niet aanwezig. Deze woning ia uit ong. 1930.

Kort gezegd: moet mijn broer nu nog een bedrijf inschakelen om alsnog de aardpen te laten slaan of ligt dit nu bij de nieuwe bewoners.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gr.
Shadow
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Advertisement
Re: Aardpen niet aanwezig tijdens verkoop

Berichtdoor RvdB » vr jan 21, 2011 7:11 pm

Tsja.... een juridisch verhaal...
Als iemand een woning koopt met installatie voorzien van aardlekschakelaars dan mag men er vanuit gaan dat er ook een deugdelijk aardpunt aanwezig is.

Je geeft aan dat de aardpen 6 jaar geleden bij de aankoop al niet aanwezig was. Je broer was er dus van op de hoogte.
Als dit niet bij de verkoop gemeld is dan gaat het om een verborgen gebrek en kan de koper eisen dat de boel in orde wordt gebracht.
RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Berichtdoor ARduo » ma jan 24, 2011 8:58 am

Verborgen gebrek zou kunnen. Maar kan dit nog zo lang erna dan ? en is het niet zo dat je als koper ook altijd een onderzoeksplicht hebt?

Daarom adviseren wij ook altijd een aankoopkeuring te doen.

Ik zou zeggen, schakel je rechtsbijstand in. Misschien kunnen die nog helpen!

Mvg

ARduo
Wij tekenen voor kwaliteit!
www.arduo.nl
info@arduo.nl
ARduo
Meesterklusser
Meesterklusser

Berichtdoor RvdB » wo jan 26, 2011 5:12 pm

Het verborgen gebrek kan natuurlijk niet verhaald worden op de 1e (?) bewoners. De tweede bewoner was echter op de hoogte dus had deze, of zijn verkopend makelaar, het moeten melden bij verkoop.
De verkopende partij is hier op dit moment voor aansprakelijk te stellen.

Je hebt inderdaad als koper ook een onderzoeksplicht.
Het is wel zo dat als er een geaarde installatie lijkt te zijn (geaarde stopcontacten en aardlekschakelaar in de meterkast) dat je er als koper vanuit kan gaan dat er ook een aardpen aanwezig is.
Als koper zul je wellicht een blik in de meterkast werpen en constateren dat er een aardlekschakelaar aanwezig is. De meeste mensen zullen niet zo technisch onderlegd zijn om ook nog eens de aardpunten te bekijken en te onderzoeken.
RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Berichtdoor ARduo » do jan 27, 2011 9:23 am

Dat klopt zeker. Maar het is erg moeilijk aan te tonen dat het een verborgen gebrek is.

En onderzoeksplicht houdt niet alleen in dat je een blik werpt in de meterkast, maar eventueel ook iemand met kennis meeneemt over dit soort zaken.

Mvg ARduo
Wij tekenen voor kwaliteit!
www.arduo.nl
info@arduo.nl
ARduo
Meesterklusser
Meesterklusser

Keer terug naar Licht