Grondkabel ??

Grondkabel ??

Berichtdoor Gerard508 » di okt 19, 2010 8:14 pm

Hallo mensen,

ik moet over een afstand van circa 60m een grondkabel trekken.
Het is voor normaal huishoudelijk gebruik, wat moet de diameter minimaal zijn ?
Waar moet ik meer op letten?

alvast dank voor tips en antwoorden,
Gerard
met vriendelijke groet,
Gerard
Gerard508
verbouwer
verbouwer

Advertisement
Re: Grondkabel ??

Berichtdoor Herman » wo okt 20, 2010 7:15 am

Een grondkabel heeft een aardscherm. Dit is aan het uiteinde te zien (gevlochten koperen mantel) en op de kabel staat een aanduiding als VK -AS (as=aardscherm)

De oppervlakte van de aders moet 2,5 mm2 of meer zijn. je hebt deze kabel in 2 aderige uitvoering (samen met het aardscherm heb je dan fase, nul en aarde, genoeg voor veilige stroom aan de andere kant van de kabel).

Wil je ook iets schakelen, dan heb je een kabel met 4 aders + aardscherm nodig. (dan kan je de twee overgebleven aders gebruiken om bijv het licht in de garage uit te schakelen, terwijl je thuis bent, of om de gevellamp of tuinverlichting te schakelen. (zowel vanuit de garage als vanuit het huis)
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor Gerard508 » wo okt 20, 2010 5:11 pm

Beste Herman,

dank voor je reactie. Ik kom hier overal kabels met een ijzeren (of metalen) vlechting tegen. 4mm kabel is hier volop te krijgen, dus dat is goed begrijp ik van jou.

Wat betreft hoeveel aderig, de kabel wordt alleen gebruikt om vanaf de meterkast die elders op het terrein staat, aansluiting te krijgen in het huis. Tuinverlichting etc komt via aparte kabels omdat op de plaats waar de grondkabel komt geen verlichting etc... nodig is of zal komen.

Als dit gedaan is komen er andere vragen omtrent de electr in het huis zelf :mrgreen:
met vriendelijke groet,
Gerard
Gerard508
verbouwer
verbouwer

Berichtdoor Herman » do okt 21, 2010 1:52 pm

Dan zou ik 4mm2 pakken, daarmee kan je uit mijn hoofd 32A vervoeren.
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor Gerard508 » zo okt 24, 2010 6:29 am

bedankt, ik ben daar al mee bezig, nog een vraagje, ik leg de kabel in de grond, maar wel in een grijze 50mm pvc pijp, is dan nog steeds een kabel met ijzeren vlechting erin nodig? of kan ik ook 3x4mm zonder die vlechting gebruiken? Hier zijn ze nogal stevig aan de prijs, dus wil volgende week als ik in Nederland ben kijken wat de kabel daar kost.
met vriendelijke groet,
Gerard
Gerard508
verbouwer
verbouwer

Advertisement

Berichtdoor Herman » zo okt 24, 2010 10:44 am

Dat is een gewetensvraag. Ik weet niet wat de eisen zijn mbt. doorsteken van een kabel.

Als je de kabel per ongeluk raakt met een schep of graafmachine, dan is bij een gevlochten mantel de mantel het eerste wat je raakt. Dan ben je zelf beschermd.

Bij een 3x ader kabel kan je als eerste de fase te pakken hebben... Ik zou gevlochten nemen.

Staat er niets op www.marktplaats.nl?
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Keer terug naar Licht