schema ??

schema ??

Berichtdoor Gerard508 » zo okt 24, 2010 6:53 am

Hallo mensen,

hoe verder de bouw loopt hoe meer vragen er ontstaan, waar ben ik aan begonnen :roll:

om mijn vraag duidelijk te houden ga ik de huidige situatie uitleggen.

6 jaar geleden hebben wij op ons terrein een noodwoning neergezet, natuurlijk is er toen electra aangelegen. Nu hebben wij de noodwoning afgebroken en zijn de nieuwe woning aan het bouwen.
De electra (stoppenkast met meter) is gemonteerd aan het hek op de plaats waar de noodwoning stond, zie het maar hetzelfde als bij de "normale" bouw, dat er een kastje wordt geplaatst waar men zijn verlengsnoeren kan inprikken. Onze nieuwe huis staat 70 meter verder het terrein op, dus ik ga een grondkabel trekken vanaf de "oude" stoppenkast naar het huis (de stoppenkast blijft daar definitief).
Goed dan komt dus de kabel het huis binnen en dan ?????

Hoe moet ik verder, op zich is het een klein huisje, vergelijkbaar met een ruime chalet. We hebben de woonkamer, keuken, slaapkamer, badkamer en een kamertje die we tijdelijk als bureau voor de zaak gaan gebruiken.

Is er iemand die mij op "jip en janneke wijze" kan uitleggen wat ik moet doen? Met dit bedoel ik,
hoe moet ik een schema gaan maken om de verlichting en contactdozen te instaleren?
hoe moet ik het aardingsgebeuren gaan aanpakken :roll:
Ik denk dat het heel belangrijk is om te weten dat het structuur van ons huis van metaal is ! De wanden en dak zijn opgebouwd uit sandwichpanelen. Nadien gaan we buitenzijde bekleden met siding en het dak willen we een fatsoenlijke uitstraling geven door middel van dakpanplaten. Binnen zijde wordt geraggeld, extra isolatie en dan gipsplaten om de wanden netjes strak te maken.

Nogmaals, ik ben een zeer onervaren doe het zelver?? Waarom begin je dan aan zo'n klus?? Wel het vakmanschap hier in Roemenie is van zo'n laag niveau dat het eigenlijk weggegooid geld is om deze "heren" iets te laten bouwen, dus ongewild eigenlijk geen keus.

Graag info in eenvoudige uitleg, (geen vakmanstaal).

alvast hartelijke dank
met vriendelijke groet,
Gerard
Gerard508
verbouwer
verbouwer

Advertisement
Re: schema ??

Berichtdoor Herman » zo okt 24, 2010 10:49 am

Mijn ervaring is dat ze wel mooi kunnen stucen. En houten botenbouw, zoalng je er met je neus bovenop blijft staan, gaat het goed.

Ik zal eens denken over jouw situatie.
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Re: schema ??

Berichtdoor Herman » zo okt 24, 2010 12:11 pm

In jouw situatie:

Aangezien je 1 kabel plaatst, en je meterkast ver weg staat, heb je twee opties:

De meterkast naar binnen halen. In dat geval heb je een dikkere kabel nodig, afhankelijk van hoeveel groepen je wilt aanleggen en wat de lokale eisen zijn.

De meterkast daar laten. In dat geval heb je een paar kabels nodig, voor elke groep 1.

Je kan ook nog in de meterkast afzekeren op 35 A, en dan via de 4mm kabel in de woning verdelen over 2 groepen van 16A. Is wel wat omslachtig.

Ik zou persoonlijk een kabel zoeken die zo dik mogelijk is, de meter op die plek laten staan, en de hoofdstroomschakelaar ook (indien aanwezig, ik hoop het wel). Vervolgens met die kabel naar binnen en daar een reguliere schakelkast gebruiken en verdelen in het aantal groepen wat je wenst. (eveneens met hoofdstroomschakelaar.) Een dergelijke kast kost je ca. 300 euro max. Die kabel zal wel duur zijn.
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

• Advertisement

Keer terug naar Licht