Gedeelde schoorsteen verwijderd. Rookkanaal vragen

Gedeelde schoorsteen verwijderd. Rookkanaal vragen

Berichtdoor mdbxz » za aug 06, 2016 9:45 am

Hi Bouwlink,

Ik heb het forum even doorzocht, maar volgens mij is deze vraag nog niet eerder gesteld.

Mijn woning uit 1956 is in eind sloopfase, maar voordat ik daaruit ben zit ik nog met een restant van een schoorsteen, het rookkanaal.

Het rookkanaal van mij en mijn buurman lopen in de tussenmuur (zie bouwtek.) in de woonkamer (op verdieping reeds verwijderd). Ik heb de schoorsteen deels verwijderd (zie foto's) maar nu zit ik met het rookkanaal van de buurman (hij stookt gas), deze is namelijk door heb nog in gebruik, maar de diepste steen van zijn kanaal loopt gelijk aan mijn muur.

Afbreken en opnieuw opmetselen
Nu heb ik het idee (in overleg) het kanaal iets te versmallen. Het rookkanaal is 16cm breed en meer als 20cm diep. De steen nog 3,8mm uit. Nu vraag mij of de stenen afbreken en iets dieper in het kanaal weer opmetselen mag, en zo ja hoe ruim moet het kanaal minimaal blijven voor voldoende rookafvoer? Ik kan ook opzij werken, omdat ik mijn kanaal niet meer gebruik daar een stuk van 'inleveren' om het kanaal van de buurman breder te maken. (Deze word dan dan nog steeds minder diep, maar krijgt er weer ruimte via mijn oude kanaal bij).

Hitte?
Daarbij zou ik graag weten of ik direct op die nieuwe stenen mag stucen. Ik vraag me af of dit niet te warm/droog wordt. De stuc moet natuurlijk wel blijven zitten.

Ik heb de mogelijkheid de gehele muur naar voren te laten komen, maar dit hou ik liever als laatste optie, i.v.m. extra kosten en inleveren woonkamer oppervlakte.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Ik ben nieuw op dit forum en vanwege de situatie heb ik nog niet de tijd gehad het reglement te lezen, mocht ik iets belangrijks vergeten hoor ik het graag :)

Michael

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
mdbxz
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Advertisement

Keer terug naar Metselwerk