stenen gevel rond houten huis

stenen gevel rond houten huis

Berichtdoor paul23 » zo jan 11, 2009 2:55 pm

Goejemiddag.

Wij wonen in een vrijstaande bungalow van hout.
Buitengevels zijn van houten schroten 20mm en binnenwanden zijn met gipsplaten afgewerkt.
Hiertussen zit het houten geraamte met isolatie.
Nu willen wij kwa onderhoudsgevoeligheid een oplossing de buitengevel.
Dit kan eventueel doormiddel van kunststof schroten of kunststof steenstrips.
Maar ik vraag me af of het niet mogenlijk is een gemetselde stenen gevel er rond te maken.
Als je de houten schroten er af zou halen hou je het houten geraamte over. Hier steken alle kozijnen +/- 4cm uit naar buiten.
Dan zou het metselwerk er mooi half uit steken.
Dit is wel een behoorlijke ingreep maar mooi kunststof is ook niet goedkoop.
Wat is jullie mening hierover?
Weet iemand ook een vuistregel waarmee je de kosten kunt berekenen voor een vierkante meter metselwerk? Zomaar om een groffe schatting te kunnen maken.
Moet de stenen gevel dan ook verankerd worden een het huis, en hoe?

alvast bedankt voor de reacties.
paul23
bouwer
bouwer

Advertisement
Re: stenen gevel rond houten huis

Berichtdoor heger » zo jan 11, 2009 4:44 pm

beste paul de ingreep is groot maar te doen denk wel
1[ d stenen moeten op een fundering rusten en ik denk dat de bestaande er niet op is berekend maar dit is wel de mooist en beste oplossing
2[steenstrips zijn foei lelijk doet naar mijn mening afbreuk aan je huis en moeten vorst vast worden gelijmd
3[kunstof rabad of schroten moeten op een vlakke ondergrond worden gemonteerd
4[vraag ook bij de gemeente of dit allemaal wel mag het is immers een wijziging aan je gevel en daar moet je een vergunning voor aanvragen
en grote kans dat ze een voorkeur hebben in een van jou voorstellen gr anton
heger
verbouwer
verbouwer

Berichtdoor paul23 » zo jan 11, 2009 7:00 pm

Bedankt Anton,

Ben er mee eens dat kunststof steenstrips er erg nep uitzien.
De huidige fundering kan niet gebruikt worden voor de nieuwe muren.
Er zou rondom nieuwe fundering gestort moeten worden.
Nu vraag ik me af of het wel kan i.v.m. het werken van het houten huis.
Dat de stenen muur niet gaat scheuren ofzo.
paul23
bouwer
bouwer

Berichtdoor RvdB » ma jan 12, 2009 11:47 am

Paul,

je zal inderdaad de fundering moeten aanpassen.
Daarnaast zal de stenen buitengevel ca 3 cm vrij moeten staan van het houtskelet en een dampopen folie over het skelet worden aangebracht. Dit ivm het doorslaan van regenwater en het voorkomen van houtrot in het skelet. De buitengevel staat "los" van het skelet (enkel met spouwankers gekoppeld). Het hout en de stenen gevel zullen los kunnen werken van elkaar.

Omdat de muren 3 cm vrij komen te staan steekt de buitengevel straks dus 3 cm + 10 cm (steen dikte) uit. Let er op of je met het dak dan goed uitkomt. Wellicht moet je hier ook nog iets aanpassen in de vorm van een gevelpan of overstek.

Richtprijs voor gevelmetselwerk inclusief voegwerk, opperen en steigerbouwen ligt zo rond de €130,-/m2 incl. BTW.
funderingen aanpassen en peilwerk reken je op €120 m1 (geen grondwerk geteld)

Er zijn ook mogelijkheden om onderhoudsvriendelijk hout te gebruiken... Kijk eens op http://www.platowood.nl/
Platohout kan onbehandeld worden toegepast met een garantie van 10 jaar op rotten.
RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Berichtdoor paul23 » wo jan 14, 2009 11:39 pm

Bedankt rvdb,

Duidelijk verhaal met de rekenvoorbeelden.
voor ik verder ga op hout nog wat vragen over steen.
De overstekken van het dak zijn breed genoeg en eventueel te verbreden. Dit hoeft geen probleem te zijn.
Wat eerder problemen op kan leveren is dat de kozijnen te diep wegvallen vanwegen jouw verhaal over 3cm tussenruimte.
Volgens mij zit er in ieder geval nu ook een folie tussen het houtwerk tegen het vocht.

Jouw volgende zin:
"Het hout en de stenen gevel zullen los kunnen werken van elkaar".

kan ik op twee manieren opvatten.
"Het huis kan goed afzonderlijk werken van de muur als je 3cm tussenruimte houd".
of
"Het zou kunnen gebeuren dat het huis afzonderlijk gaat werkenvan de muur, met alle gevolgen van dien".
Snap je?

Is jouw richtprijs per m² inclusief stenen en /of cement?

Dat hout is ook een mooie oplossing alleen geef ik dan denk ik toch de voorkeur aan kunstof.

Bedankt voor je duidelijke reactie.
paul23
bouwer
bouwer

Berichtdoor RvdB » do jan 15, 2009 10:33 am

Hallo,

Het werken van de woning ten opzichte van de buitenmuur zal geen gevolgen hebben. Natuurlijk wel de gevels dilateren volgens opgave steenfabrikant :wink:

De richtprijs is inclusief materialen, steigerbouwen etc.

Je zou bij de kozijnen er voor kunnen kiezen om een steen de hoek om te metselen.

Wat evt ook nog een alternatief is zijn eternit sidings. Dit is een onderhoudsarm vezelcement product wat houtachtig aandoet.
RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Berichtdoor paul23 » zo apr 05, 2009 7:26 pm

Ik zit nu al een tijd te denken over een nieuwe gevel.

Ik zou zeggen dat een fundering naast de bestaande fundering graven onmogelijk is.
Als je gaat graven stort/zakt de bestaande fundering in met alle gevolgen van dien.
Zijn er andere opties die gebruikt worden als fundering in zo'n situatie?
Ik weet ook niet of de fundering 60cm diep moet of nog dieper?
Het gaat natuurlijk alleen om een enkel steens muur voor een bungalow (dus ook niet heel hoog)

Er worden toch wel vaker nieuwe gevels om huizen gezet.
Dan zou je zeggen dat er toch gegraven moet worden.

Heb ook gekeken naar ethernite, erg mooie oplossing alleen zal een stenen gevel denk ik ook een stuk beter isoleren.

Ben benieuwd wat jullie er van denken.
paul23
bouwer
bouwer

Berichtdoor RvdB » zo apr 05, 2009 8:41 pm

Toen het huis nieuw gebouwd is er ontgraven tot de vaste bank. Vanaf daar is er indien dit nodig was
schoon zand onder de funderingstroken aangebracht. deze schone grond laag is breder dan de bestaande fundering.
Je kan zonder probleem een sleuf van ca 30cm breed en 80 cm diep (schop breed) langs de bestaande fundering ontgraven en hierin folie en wapening leggen en een nieuw stuk fundering aanstoten. Wel langs de bestaande fundering op gravn en niet eronder door!
Je zal wel het nieuwe strookje moeten koppelen aan de bestaande fundering door om de meter een staaf betonijzer van rond 10 in te boren en met chemisch anker vast te zetten.

Voor de isolatie maakt het niets uit... Een stenen muur isoleert net zo slecht als een kunststof of eternit wand. De isolatie die je er tussen stopt zorgt voor de isolatie.
RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Berichtdoor paul23 » za maart 13, 2010 6:19 pm

Hoi RvdB,

Ik was toevallig in de kruipruimte en heb naar de fundering zitten kijken.
Deze stelt minder voor dan ik dacht...
Ik zal proberen deze week een foto te maken van de bestaande fundering en te uploaden.

Er is volgens mij een dunne plaat cement gestort. Hierop zijn betonnen banden van +/- 30 cm hoog geplaatst en hierop staat het houtwerk van het huis.
Als hier een fundering van 80cm diep naast gestort moet worden om de (toekomstige) stenen buitenmuur te dragen, denk ik dat dit niet gaat.
Ik neem tenminste aan dat er niet dieper dan deze bestaande fundering gegraven mag worden?
paul23
bouwer
bouwer

Berichtdoor Herman » za maart 13, 2010 9:01 pm

Heb je dit wel eens overwogen:

www.panespol.es

Of isoklinker.

Van Panespol heb ik panelen gezien, dat is niet van echt te onderscheiden. Die kan je tegen de gevel schroeven, en dan heb je geen extra fundering nodig. Ik heb er nog wel een foldertje van zwerven.
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Advertisement

Berichtdoor paul23 » ma feb 25, 2013 8:09 pm

Zo het is al een tijdje geleden,
Het gehele huis hebben we van binnen compleet gerenoveerd.
Tevens het dak geisoleerd met unilin pur platen en nieuwe pannen.
Inmiddels hebben we ook een ei gelegd over de houten buitengevels, het wordt een strikotherm 100 syteem.
Naamloos.png
Naamloos.png (106.41 KiB) 6339 keer bekeken
Dus EPS buitengevelisolatie, gestuct en afgewerkt met korrelpleister. De houten buitenbekleding gaat eraf, hier worden cementvezelplaten voor in de plaats geschroefd. Hiertegen wordt het Strikotherm systeem gelijmd.

Nu was ik net op de vliering (waar op 1 kopgevel de binnenwand nog niet is afgewerkt met gipsplaten) en trok ik 1 glaswolplaatje uit de hsb wand en hierachter zat condens....
Het vreemde is dat achter de houten gevelbekleding gewoon dampdoorlatende folie zit (die volgens mij het vocht van buiten moet weren en alleen naar buiten moet doorlaten). Niet echt zeik nat maar wel condens. Ik zag kleine schimmelsporen aan de koude zijde van het glaswol. Alles zal niet gelijk wegrotten, het huis staal al +/- 50 jaar.

Strikotherm zegt dat hun systeem regenwater niet doorlaat en wel 'ademd'.
Naamloos.png
Naamloos.png (49.9 KiB) 6339 keer bekeken
Echter geven ze wel aan dat de binnenzijde van de bestaande HSB wand een dampdichte laag moet bevatten, die er helaas in het huis niet overal zit. Hierbij een schets van de opbouw van de buitengevels.
Opbouw HSB buitenwand.png
Opbouw HSB buitenwand.png (13.74 KiB) 6339 keer bekeken

Moet ik me zorgen maken ivm het condens wat ik nu zie en de buitenisolatie straks?
Omdat de buitenzijde straks wordt geïsoleerd ligt voor mijn gevoel het dauwpunt straks (hoop ik) niet meer in de hsb wand.
paul23
bouwer
bouwer

Keer terug naar Metselwerk