hoe mijn barokke bank te verven???

Meubels opknappen, meubels zelf maken, timmerwerk
hoe mijn barokke bank te verven???

Berichtdoor b » vr maart 31, 2006 8:41 pm

Óla,

Ik heb een Barokke bank gekocht, alleen wil ik het houtwerk schuren en verven.... (zilver) weet iemand hoe ik dat het beste kan doen? I.v.m. Al die krullen en nerven en tierelantijntjes en tijntjes...

Iemand ervaring of idee? Alles is welkom, hoe moet ik bijvoorbeeld ook de stof beschermen en hoe krijg ik de vernis/olie laag eraf.... Hoe moet ik schuren , zijn er hulpstukken of zo? Groetjes,

bjórn
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
b

Advertisement

Berichtdoor Herman » ma apr 03, 2006 4:52 pm

Er zijn bedrijven die lak en was van hout kunnen verwijderen door dit onder te dompelen in vloeistoffen (zal wel veel methyleenchloride in zitten...). Ik zou door een dergelijk bedrijf de boel laten strippen. Je zal daarna wel opnieuw moeten bekleden.

Overigens vind ik het zonde van de bank, in originele staat is hij denk ik mooier En zie maar eens een dergelijke bank in die staat te vinden. Geen idee hoe jullie huis is ingericht, maar met bijv een zilveren vlak op de muur achter de bank, in vorm van de bank kan je ook al een "knallend" effect bereiken. Desnoods nog wat zilveren kussentjes erin, en klaar is klara.
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor Patrishack » do feb 01, 2007 5:14 pm

oh my gosh, ik hoop niet dat hij/zij/jij het houtwerk van die bank zilver heeft/hebt geverfd, al is dat vrij simpel. (je hoeft m.i. zeker niet de bank te strippen!) Je moet alleen secuur te werk gaan en met dubberzijdige tape de bekleding met een dunne (voering) stof afplakken. Daarna kun je met een kwast (meerdere van verschillende grote) aan de gang gaan. Ik vind het zonde als het gebeurt
De bank is er in een klap de helft minder door waard en het is jammer van de originele waarde vind ik. Als het om de stijl gat zijn er zo veel andere dingen die je kunt toepassen (zie Hermans input)
Herman, wat een geweldige ideeën, is u stijlkenner?
Laatst bijgewerkt door Patrishack op vr feb 02, 2007 9:13 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Een huis uit 1778!
Patrishack
klusser
klusser

Berichtdoor Herman » do feb 01, 2007 5:56 pm

Stijlkenner? Uuuuhhhh, nee. Niet direct. Wellicht een vergrote interesse in oude dingen, en de drang om die dingen te conserveren. (desnoods met moderne middelen, maar altijd zodanig dat de genomen acties "omkeerbaar" zijn.)

Zilver schilderen vond ik zonde. Ergens in 1800-1850 heeft iemand dagenlang met een beiteltje en een guts het houtwerk voor die bank gemaakt. en dan komen wij met een pot zilververf?
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor Patrishack » vr feb 02, 2007 9:27 am

ik ben persoonlijk dol op barokke en gekke meubeltjes uit oude tijden. Zelf ben ik dan ook in het bezit van een barok bankstel met ingeweven stof (origineel) Ik heb echter wel eens houtwerk opgeknapt van een stoel en deze daarna geverfd. Ik heb gemerkt dat als je met ammoniak het houtwerk behandeld en daarna voorzichtig schuurt waar je bij kunt. Weer afnemen met ammoniak. Vervolgens grondverver en aflakken. Voor een min of meer "authentieke look" is het het beste om te werken met 3 kleuren in de zelfde tint (het zogehete ton sur ton) aan de gang gaan met een blikje alcyd goud of zilververf is buiten zonde, gewoon lelijk. Koop dan gewoon een mooie replica.
http://www.kijkbijfrancine.nl/stoelen.htm

Mijn werkwijze voor barok met lelijk hout waarvan ik denk dat opknappen hem beter maakt is: 1. bij de mengbalie de stalen bekijken, vraag vooral ook naar de stalen "metallic lakverf".
2. 3 kleuren uitzoeken.
3. De donkerste als eerste dekkende laag opbrengen.
4. Daarna, de op een na donkerste opbrengen op de wat dieper gelegen gedeelten.
5. vervolgens met de lichtste vef, highlightaccenten aanbrengen op de uitstekende delen van het houstnijwerk.

Echter als de barokbank nog glimmend in de lak staat en het hout is (nagenoeg) onbeschadigd, zou ik het ten alle tijden zo laten en werken met bv een paneel in een contrastkleur achter de bank. Het leuke daaraan is dat je het met enige regelmaat kunt veranderen, nieuw behangetje, schreeuwende verf (leuk zijn vooral de schoolbordverven in knalkleuren voor een studentikoos effect)
Een huis uit 1778!
Patrishack
klusser
klusser

Keer terug naar Meubilair en interieurbouw