Lambrisering weerszijden raam. Hoe maken?

Meubels opknappen, meubels zelf maken, timmerwerk
Lambrisering weerszijden raam. Hoe maken?

Berichtdoor evduijn » do maart 20, 2008 11:17 pm

Hallo
zoals jullie weten zijn er bij de diverse bouwmarkten van die lambriseringspanelen te koop
Voor mijn oude huis zoek ik echter smallere lambriseringspanelen die één geheel vormen / in een keer overlopen in de vensterbank
Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden:
AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Waar koop je deze panelen c.q. hoe maak je ze:
aangaande het laatste, het maken:
Is het zo simpel als latten op een plaat lijmen die je aan de binnenzijde infreest??
Alvast hartelijk bedankt!
Erik
Laatst bijgewerkt door evduijn op za maart 22, 2008 6:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
evduijn
klusser
klusser

Advertisement

Berichtdoor Herman » vr maart 21, 2008 9:07 am

Je wilt dus de zijkanten van de raamopeningenbekleden met een lambrisering? (foto 2).

Deze moeten er uit gaan zien zoals foto 2.

Indien bovenstaande juist is, dan is je conclusie ook juist: Gewoon plaatmateriaal met gefreesde latten beplakken. Hier en daar een beetje plamuur, lakken (ook de achterkant) en tegen de zijkanten bevestigen.

De rest van de afwerking naar eigen fantasie uitvoeren. Steekwoorden daarbij zijn: houten latten, plaatmateriaal, bovenfrees met profielfreesje.

Alles naar eigen smaak af te werken.

Lastiger is het als de binnenpanelen ook facetten hebben. Daarvoor zijn wel frezen, maar die passen niet in je bovenfrees. (wegens te groot / te gevaarlijk)
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor evduijn » vr maart 21, 2008 9:51 pm

Hallo Herman

bedankt voor de reaktie
2e foto is een beetje verwarrend; geeft wel de plek van de lambrisering aan, niet echt het lambriseringspaneel zelf. Maar je doelt denk op waar ik op doel: de lambrisering die (in foto 1) links en rechts van het glas te zien is

Bedoel je met facet als er in het midden van het paneel weer een verhoging aanwezig is? Omdat die infrezingen vaak heel flauw lopen daarom een grote frees?
Bedankt voor tip; wist ik niet (maar kan het me voorstellen dat dat niet gaat)
Die zou je dan moeten laten maken neem ik aan? Of misschien een vierkante c.q. rechthoekig stukje plaatmateriaal 'omlijsten' met kant en klare profiellatten met dit facet; Wel bewerkelijk bedenk ik me zo
Ga ik nog over nadenken :wink:
bedankt!
erik

groeten
erik
evduijn
klusser
klusser

Berichtdoor Herman » za maart 22, 2008 11:52 am

Ik denk dat we op 1 golflengte zitten. Idd op foto 1 zijn de panelen wel te zien, op foto 2 niet.

Op foto 1 zijn de panelen binnen de lambrisering vlak. Simpel te maken dus.

Vaak zie je idd een verhoging, en om die te maken moet de frees erg breed zijn. Een freesasje van 8mm (standaard voor een bovenfrees) kan dit niet aan, en je wilt niet dat het freesje breekt bij 20.000 toeren...

Als je zo'n facet wilt, kan je deze wellicht bij een meubelmaker / houtbewerker laten frezen. Met de juiste gereedschappen is het een klusje van niks.

Wil je het zelf doen, dan kan ik me voorstellen dat je met een zaagtafel en een daarop bevestigde (zelfgemaakte mal) ook een heel eind komt. En zelfs met een (elektrische) schaaf is het mogelijk.
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Keer terug naar Meubilair en interieurbouw