scheuren stucwerk

BR

scheuren stucwerk

Bericht door BR »

Dag allemaal,

ik ben nieuw hier, maar zit meteen met een groot probleem. Ik woon in een jaren 30 appartement boven een groot winkelpand. Aan ons appartement is in de jaren 70 een grote aanbouw van 2 verdiepingen gebouwd, hetgeen nu onze slaapkamer is. Nu staat het winkelpand al een jaar leeg en om het aantrekkelijker te maken voor de verhuur heeft de eigenaar bedacht de muren van onze aanbouw te vervangen door een stalen balken constructie. Natuurlijk ben ik erbij gebaad als er een mooie winkel onder ons komt. Het probleem is echter dat de eigenaar van de winkel het niet noodzakelijk acht om een en ander te overleggen met de eigenaren van de verdiepingen boven de winkel. In theorie is hij nu onze fundering aan het verwijderen zonder ons daarvan op de hoogte te stellen. Resultaat, 4 weken oorverdovende herrie in een geïsoleerd pand uit 1930 (!?) en veel scheuren in mijn muur op de tweede verdieping! Ben daar niet blij mee net zo min als ik blij ben met deze gang van zaken. Wat moet ik nu doen de verbouwing is halverwege en de aannemer wil de schade opnemen als de verbouwing volledig klaar is. Ik heb daar niet veel zin in. eb nu al schade en er moeten nog 3 muren weggehaald worden! Wel veel tekst zo maar misschien dat iemand me kan helpen.

Alvast bedankt groet Bart
julien

Bericht door julien »

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar als je in België geen plaatsbeschrijving hebt van voor de werken is het zeer lastig de geleden schade vergoed te krijgen.
Het is dus noodzakelijk dat er foto's getrokken worden en een verslag opgemaakt wordt van de staat van het gebouw, dit moet door beide partijen erkend worden en verzegeld afgegeven worden bij een notaris.
Deze foto's en verslag dienen dan als referentie om de schade door de werken te bepalen.
BR

Bericht door BR »

Dank voor je reactie! Wat betreft de vooraf vastlegging van het stucwerk op de gevoelige plaat; dan moet je natuurlijk wel weten wat er gaat gebeuren. We zijn helemaal niet ingelicht over de te verrichten werkzaamheden. Maar goed ik heb natuurlijk wel alles vastgelegd (dacht ik) behalve natuurlijk het stuk waar nu de scheuren zitten. Daar is in principe ook slechts een zeer klein stukje muur weggehaald. Heb nu alles op de foto. Maar eigenlijk vind ik dat de aannemer maar moet komen kijken. Zo blijft het zijn woord tegen het mijne! En daarnaast dienen ze me toch in te lichten?

Gr Bart
Herman

Bericht door Herman »

Eerst zou ik de aannemer benaderen om tekst en uitleg.
De gemeente raadplegen of er een bouwvergunning is afgegeven.
Wil de aannemer niet luisteren, de politie inschakelen om de bouw te laten stilleggen.

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Die kan nog wel eens van pas komen in het ergste geval.

Overigens vind ik het van de aannemer vreemd dat hij met dergelijke ingrijpende verbouwingen niet eerst de omwonenden op de hoogte brengt. Bij ons heeft de aannemer van 2 woningen, 3 huizen verderop eerst een vooropname gedaan, om zich te vrijwaren van ellende. (dat hij nu weigert de schade te vergoeden die aan het huis van de buren is ontstaan, is weer een ander geval...) Overigens kregen we een ongedateerde brief, op donderdag, met de mededeling: Maandag gaan we beginnen.
Inactief account
BR

update

Bericht door BR »

We zitten natuurlijk nog midden in de bouwvak, maar bij deze een update.
Ik heb inmiddels contact gehad met de gemeente en de aannemer. Nu moet alles officieel. Ik heb een aangetekende brief verstuurd waarin ik de aannemer aansprakelijk stel en ik schadeloos gesteld wens te worden. De gemeente is ook al langs geweest en kan de winkel helaas pas na de bouwvak in maar heeft even door het raam gekeken en snapt niet goed wat ze nu zien?? Klopt dit wel met de constructietekeningen?
Nou mooi dus nog een hele week wachten en dan..
Jullie horen nog van me!