strippen oude eiken balken

strippen oude eiken balken

Berichtdoor ina » do dec 22, 2005 10:35 pm

Wij hebben een huis gekocht waarin prachtige eiken plafond balken zitten.
Helaas hebben ze de balken geschilderd. eerst zwart en later zalm. :twisted:
We willen ze weer in oude luister herstellen. Dus blank hout.
Dit kan natuurlijk door te schuren of met afbijt aan de gang te gaan. Maar dat is zo vreselijk veel werk.
Op de BBC in een bouwprogramma zagen we dat balken werden gezandstraalt. Op tv leek dat erg mooi te worden. Wie kan ons raad geven?! Is dat een methode die hier ook wordt toegepast of hebben jullie een ander/beter idee?
Ik hoor het graag.
alvast dank
Ina
ina
verbouwer
verbouwer

Advertisement

Berichtdoor Herman » vr dec 23, 2005 10:53 am

Zandstralen kan idd. Het oppervlak kan er wel wat ruwer van worden, maar dat is daarna ofwel met een schuurmachine, of met een schraper op te lossen.
Een aantal klanten van me laten het wel eens doen met binnenkanten van boten. Zodra deze gerestaureerd worden, wordt eht dek verwijderd, en wordt de binnenkant (met allerlei kleine reparaties, alle spantjes, etc) gestraald, ofwel met zand, met glasparels, of met oud straalgrit (nieuw grit is te scherp, evenals droogijs).

Zaak is dat het voorzichtig gebeurt, met niet te hoge druk, en rond straalmiddel.

Helaas weet ik zo geen bedrijven die dit doen, maar je kan er een aantal bellen, en vragen of ze er ervaring mee hebben.

Nog 1 tip: Ontruim je huis zo volledig mogelijk. (en pak wat je niet kan verplaatsen in plastic, uitgeschakelde CV ketel etc) Het op deze manier stralen geeft een ondraaglijke partij klerezooi, alles, maar dan ook alles zal onder het stof zitten. Huur een bouwstofzuiger om de boel weer een beetje te fatsoeneren.
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor ina » za dec 31, 2005 5:38 pm

:oops: dat wordt dan toch schuren geblazen. we moeten er namelijk ook in wonen.
toch bedankt voor je uitleg!
ina
verbouwer
verbouwer

Berichtdoor Herman » ma jan 02, 2006 2:08 pm

In dat geval:

Tip 2: Koop of huur (maar kopen is al snel goedkoper) een goede schuurmachine MET een stofzuiger. Zelf had ik eerst een schuurmachine van Makita (vlakschuur) en na het lenen van een Festo schuurmachine met stofzuiger, heb ik de Makita weggegeven, en zelf ook een Festo gekocht. voordelen:
Mooier schuurresultaat
Sneller schuren
Minder geluid
Minder trillingen in de handen
VEEL minder stof (nagenoeg stofvrij)

Zeker als je nog meer schuurwerk voor ogen hebt (kozijnen, etc) dan loont dat echt de moeite.
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor ina » ma jan 02, 2006 2:10 pm

dank voor de tip
groet Ina
ina
verbouwer
verbouwer

Berichtdoor Johan » ma jan 02, 2006 10:31 pm

Tip van www.toolmax.nl

Nooit gaan zandstralen, dat wordt niet mooi en tast de uitstraling van de balken aan.
Gewoon een goeie bandschuurmachine, starten met een groffe korrel en langzaam kleinere korrel. Let op als een verf is gebruikt op lijnolie basis dan werkt dit niet, dan eerste de brander er op om de verft te laten branden.
Goeie stofzafuiging? Kijk eens naar Alto, die brengen heel scherp geprijsde gereedschap afzuigmachines op de markt die alleen gaan zuigen als je gereedschap aanstaat.

Johan
Johan

Goed gerreedschap

Berichtdoor Patrishack » do feb 01, 2007 3:27 pm

Dank voor de tip Herman over vlakschuurders, Ik ben als 'vrouw van de klusbaas' benoemt tot opperschuurster, meesterverfster sloop, opruim koffie thee en broodjes miep. Ik ben er in de 1,5 maand dat we bezig zijn al achter dat goed gereedschap het halve werk is. Patrick (klusbaas) is nogal dol op het merk makita. Ik zat er dus aan te denken om een makita schuurmachine te kopen. Ik geloof dat ik me eerst nog even beter ga orienteren dan..

Heb net een compressor aangeschaft voor het spuiten van de vorige week afgeleverde kozijnen.. ben benieuwd.
Een huis uit 1778!
Patrishack
klusser
klusser

Berichtdoor Herman » do feb 01, 2007 3:53 pm

ik was dus niet zo gelukkig met de Makita vlakschuurder van pak hem beet 100-110 euro. Schuurzool van uit mijn hoofd 115 x 230 mm.

Heb nu een Festool vlakschuurder, kost ongeveer 180 euro, met stofzuiger (de CT-Mini.) ongeveer 220 euro.

Dit setje gereedschap is iets waar ik nooit klachten over heb. De stofzuiger zuigt zo hard, dat de schuurmachine tegen het te schuren oppervlak wordt aangetrokken.
ik gebruik schuurpapier van Mirka. Ook 3M en Norton schuurpapier is goed. Het Festo spul is niet slecht, maar werkt toch minder dan Mirka / 3M. (ik heb uitgebreide testen gedaan bij een klant van me). Mirka is ook nog eens niet gek duur.

Schuurpapier wat ik het meest gebruik:
korrel 180 (schuren van oud schilderwerk)
korrel 60 (in vorm schuren van hout, en verwijderen van verf.
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Re: strippen oude eiken balken

Berichtdoor fkarrema » zo aug 17, 2008 10:19 pm

Ben sinds een week de trotse bezitter van een Festool CTL Mini stofzuiger & DTS 400 EQ schuurmachine. Eerdergenoemde prijzen lijken mij een beetje optimistisch, ik was 350 & 280 kwijt en dat is redelijk standaard prijs - op een kerel op marktplaats na die loopt te klooien met garantieplaatjes.

Het valt me iets tegen moet ik zeggen. Heb een huis uit 1928, slecht onderhouden en ben nu bezig de ong. 10 verflagen te verwijderen van kozijnen/deuren. Dit gaat met korrel 80 niet echt snel, de 10 jr oude makita van schoonpappa met vergelijkbare korrel gaat ong. net zo snel. Wat ook tegenvalt is dat de schuurmachine weliswaar goed in de hand ligt maar door de stofzuigerslang toch wel weer redelijk zwaar is. Misschien is de machine alleen voor "echte mannen" :D. De stofzuiger werkt wel fantastisch icm met het schuren, weinig stof, relatief weinig lawaai/trillen. Als eenmaal al de lagen eraf zijn, wordt het wel genieten met steeds even opschuren etc.

Maargoed: strippen. Heeft iemand nog tips? Zelfs de brander werkt niet altijd omdat er nog hele oude verf op oliebasis opzit. Ik heb alabastine "ultra verfstripper" gekocht. Wat een ongeloveloos slecht spul? Ze beloven 15 lagen tegelijkertijd en daarna afborstelen. Ong 1/5 van het schilderwerk was aangetast na dik insmeren en een nachtje drogen, maar dan de bovenste 1 of 2 laagjes. Voor de rest was ik best nog even bezig om met paletmes en schuurmachine die zooi er weer af te krijgen. Ik ga ze morgen bellen, wat een ellende.

iemand nog tips voor afbijten, gootsteenontstopper zie ik nog niet zo zitten...
fkarrema
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Berichtdoor Herman » ma aug 18, 2008 8:35 pm

In dat geval helpt alleen nog maar:

1 slijpsteen
1 emmertje
10 driehoekkrabbers
1 verffohn

en veel ellebogenstoom...

De 10 krabbers scherp slijpen, en iets rond (anders happen de hoeken in je houtwerk). Alle 10 in het emmertje, en krabben maar. Zodra een kant bot is (is al snel) kan je de krabber aan de twee andere kanten gebruiken. Daarna een nieuwe pakken. Zo kan je een halve dag met 10 krabbers doen. Daarna weer slijpen...

Op zich moet het dan redelijk snel gedaan zijn, de profielen en hoekjes alsnog met chemische middelen te lijf gaan.
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Advertisement

Berichtdoor fkarrema » di aug 19, 2008 8:28 pm

Hey Herman,
Goed verhaal, dat gebeurd nu - alleen met 4 krabbers en een vijl, ik ga een slijpsteen halen! Ik heb ook verfafbijt van de vakhandel gehaald op methyleen basis dat werkt prima, 2-3 lagen per keer. En korrel 40 voor de festool doet ook wat het moet doen. zo gaat ie beter...
fkarrema
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Berichtdoor Herman » wo aug 20, 2008 8:45 pm

Haal idd een slijpsteen, en leer de krabbers te slijpen. (is niet moeilijk). Dat werkt beter dan een vijl!

Veel plezier...
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

oude eiken balken

Berichtdoor rietveenker » di nov 02, 2010 2:55 pm

Wij gaan een 200-jaar oude Saksische boerderij slopen. Daarin zitten nog enorm veel oude eiken gebinten. Helaas bijna allemaal met houtrot. Zijn deze nog te behandelen en te gebruiken of zijn ze nog wat waard in de verkoop.
rietveenker
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Berichtdoor Herman » wo nov 03, 2010 4:13 pm

Houtrot is houtrot. Die delen zal je uit moeten zagen. De rest kan wat waard zijn, maar reken je niet rijk. Toch kan je een paar houtboeren bellen, of de boel op Marktplaats aanbieden.
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor Vastgoedservice » ma nov 08, 2010 4:04 pm

Ik sprak laatst iemand die zich aan het verdiepen is in Soda stralen. Dat zou hier ideaal voor zijn...
Ontzorgen van Ontwerp tot Oplevering

http://www.vastgoedservice.com
Vastgoedservice
verbouwer
verbouwer

Berichtdoor Bennie » di jan 25, 2011 10:11 pm

Ik weet niet of ik te laat ben met deze reactie, maar.........
Bij zware houten binten en spanten blijkt meestal de aantasting door houtworm oppervlakkig te zijn.
Meestal is slechts het spinthout aangetast en is de binnenzijde van eikenhout knoerhart.
Probeer er eens een spijker in te slaan, waarschijnlijk 1 cm diep en dan krom??

Ben
Bennie
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Advertisement

Berichtdoor Regis07 » do dec 17, 2015 9:22 pm

Luchtgommen is het best. Zandstralen haalt het zachthout van tussen de houtberven, uw hout wordt teveel beschadigd.
Regis07
verbouwer
verbouwer

Keer terug naar Schilderen