structuurverf vlakmaken

structuurverf vlakmaken

Berichtdoor brynley » zo dec 07, 2008 9:53 pm

Ik moet een wand die afgewerkt is met structuurverf vlak maken. De bedoeling is dat ik al de bobbeltjes verwijder.
Wat is de beste manier om dit te doen?
Schuren, krabben, stomen? Of moet ik eroverheen stuken?
b.
brynley
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Advertisement
Re: structuurverf vlakmaken

Berichtdoor Herman » di dec 09, 2008 9:05 am

Je kan schuren proberen, maar helemaal vlak krijg je het niet meer. Je beste optie is dan stucen. Dit is wel iets wat je moet liggen. Heel moeilijk is het niet, probeer het eens op een kleine wand.

1 zak stuc (roodband) volgens gebruiksaanwijzing aanmaken met boormachine en betonmenger. De stuc moet klontvrij zijn, en vrij "nat". Beter te nat dan te droog. Het spul mag best wat "lopen".

Neem een spaarbord, en schep er met de troffel een hoeveelheid stuc op. Nu met een RVS spaan een deel van de stuc opnemen, en de spaan op 45 graden tov de muur houdend, op de muur zetten. Niet schrapen, je moet het geluid van de stuc horen. Doe nu nog niet je best de boel vlak te krijgen, gewoon achterelkaar de stuc van beneden naar boven op de muur zetten. Laat je niet afleiden door rillen en stukjes waar nog wat te weinig zit.

Als de hele muur gedaan is (geloof me, de eerste keer is een muur van 2 meter al groot zat) dan kan je met de spaan de boel nog een beetje vlakker maken, en eventuele tekorten aanvullen.

Nu moet je even wachten tot de stuc aantrekt. In die tijd kan je mooi de emmer, menger, troffel en spaan schoonmaken. (deed ik altijd in de sloot, werkt lekker snel, en stuc heeft de eigenschap je afvoeren te verstoppen).

Als de stuc een beetje is aangetrokken, neem je een breed spackmes (neem een zo breed mogelijke). Buig de puntjes een klein beetje omhoog. (anders trek je sporen). Neem het mes met de duim naar beneden, en wijs en middelvinger omhoog. Strijk nu in boogvormige bewegingen de muur zo glad mogelijk. Wederom, niet teveel op details letten. Door de duim en wijsvinger-greep voel je goed wat je doet. Eventueel overtollig stuc met de spaan van je spackmes vegen, en in de emmer deponeren.

Als de muur weer aardig vlak is, de boel herhalen als het weer een beetje verder ingedroogd is. Op het laatst is de muur al vrij droog en hard. Nu kan je een sponsbord nemen, en met een goed natte spons de boel "opschuren". Met het spackmes kan je nu de wat smeuig geworden toplaag helemaal dichtstrijken.

En anders kan je, als het tegenvalt, altijd nog een stucadoor laten komen....
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Re: structuurverf vlakmaken

Berichtdoor Regis07 » do dec 17, 2015 9:31 pm

- Muur grondig ontvetten met ontvetter product of ammoniak.
- Muur schuren met schuurpapier P120 (handmatig of machinaal).
- Poederplamuur aanmaken en met een degelijk plamuurmes de muur insmeren zodat alles degelijk bedekt is.
- Muur mooi egaal schuren.
- Grondig ontstoffen, voorstrijkmiddel plaatsen en 24 uren laten drogen.
- Grondverf 1 of 2 lagen.
- Afwerkingslaag in acryl of latex
Regis07
verbouwer
verbouwer

Keer terug naar Schilderen