Laminaat tegen een muur plaatsen

Laminaat tegen een muur plaatsen

Berichtdoor Harrewar » di dec 16, 2008 4:15 pm

Hallo allemaal,

Mijn vrouw en ik zijn van plan om een muur van onze slaapkamer te gaan afwerken met (vloer) laminaat.
Omdat het een buitenmuur betreft zijn wij van plan om een damp doorlatende folie gevolg door rachelwerk en het laminaat te plaatsen.
Het laminaat willen wij dan met kit-lijm aan de rachels bevestigen.

Heeft iemand ervaring met deze klus en is het een optie om ook nog eens glaswol isolatie tussen de rachels te plaatsen?
De buitenmuur is trouwens een ge-isoleerde spouwmuur.

Alvast bedankt voor het meedenken,

Harry
Harrewar
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Advertisement
Re: Laminaat tegen een muur plaatsen

Berichtdoor Rick » di dec 16, 2008 4:37 pm

Ik denk persoonlijk dat gelijmd laminaat al dampdicht is dus hierachter een dampopen folie verwerken lijkt me onzin.
Ook het extra isoleren van een reeds geisoleerde spouwmuur lijkt dubbelop, tussen het rachelwerk en het laminaat krijg je opzich al stilstaande lucht dus goede ventilatie.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor EPA adviseur » di dec 16, 2008 11:50 pm

Grappig, heb 2maanden geleden hetzelfde gedaan. Effect is echt leuk! Heb alleen geen rachels gebruikt. Als je een vlakke muur hebt moet je het met siliconen kit ertegenaan plakken. verder geen poespas met rachels en folie. Extra isolatie kan wel maar zou het alleen doen wanneer er minder dan 50mm isolatie in de spouw zit. Let er wel op dat je ook hier rekening houdt met uitzetting van het laminaat, vandaar ook de siliconen kit. De achterkant van het laminaat goed ontvetten voordat je gaat kitten. Dotten kit werkt beter dan strepen. Als de kit namelijk dikker is kan het laminaat beter werken.

Veel succes!

Ik heb wit ahorn en horizontaal gemonteerd.
EPA adviseur
klusser
klusser

Berichtdoor RvdB » wo dec 17, 2008 8:36 am

Siliconen kit is een afdichtingsmiddel en geen lijm!!
Gaat ongetwijfeld loslaten.
Niet gebruiken om te gaan verlijmen. Hiervoor zijn diverse constructie lijmen/kitten op de markt die de werking van het laminaat op kunnen vangen.
RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Berichtdoor EPA adviseur » wo dec 17, 2008 9:47 am

KLopt, was toch beetje laat gisteren. Het is een polymeer kit waarmee het gedaan kan worden. :oops:

Ps Siliconen kan wel als het nergens aan bloot gesteld word. Weer wind vocht enz. Heb 15 jaar geleden een konstructie verlijmd met sili en het hangt nu nog. Weet dat hetzelfde geldt voor PUR. Dit is ook en afdichtingsmiddel (tocht en iso) maar heeft dezelfde eigenschappen als lijm. Alleen als het in een afgesloten toestand gebruikt is.
EPA adviseur
klusser
klusser

Berichtdoor Harrewar » do dec 18, 2008 1:07 pm

Ik dank jullie allemaal voor de reacties en ga er zeker iets mee doen.

Als ik het allemaal goed begrijp hoef ik niet eens moeilijk te doen met rachels.
Moet ik de muur nog voorbehandelen voordat ik er rechtstreeks tegenaan lijm?
We hebben nu een muur waar het granol vanaf gebikt is, ik zit zelf te denken aan gladmaken (fix en finish of stucen) en eventueel met anti-zuig te behandelen omdat anders de muur te bros word?

Volgens mij heeft mijn vrouw als de juiste lijm gekocht, ikzelf ben even een aar weken niet thuis ivm werk dus weet niet hoe de muur er uitziet.

Nog een zeer prettige dag toegewenst en tot reactie ;)

Harry
Harrewar
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Berichtdoor EPA adviseur » do dec 18, 2008 1:54 pm

Tip: Zorg wel voor een vlakke muur ja, omdat het laminaat nogal stijf is. Glad afwerken hoeft niet, ikzelf heb het over een vlakke gespoten muur gedaan. Goede hechting van de lijm op de ondergrond is wel noodzakelijk, dus geen stof erop.
EPA adviseur
klusser
klusser

Berichtdoor paul.p » za jul 04, 2009 8:48 am

zou iemand die laminaat tegen de muur heeft zitten mischien een foto willen plaatsen van het effect wat het geeft.
ik heb er nog nooit van gehoord laat staan gezien.
ik kan me geen voorstelling van geven over hoe het er uit ziet ja oke het zelfde als op de vloer oke dat snap ik.
ik ben er wel benieuwd naar
paul.p
bouwer
bouwer

Advertisement

Berichtdoor marith » di sep 08, 2015 6:26 am

Wij hebben ook laminaat tegen de woonkamermuur geplaatst in de zomer. muur is 9 meter lang. Gemaakt volgens klusprogramma met rachels aan de muur. Rondom ruimte gelaten, doch in het midden staat de muur nu bol. En ook flink. Nu willen we het opnieuw gaan doen door tegen de rachels eerst mdf, 18 mm, te plaatsen de de laminaat hier volledig op te verlijmen. Laminaat is ook op mdf basis. Heeft hier iemand ervaring mee?
marith
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Keer terug naar Stucen