zwarte rand aan witte tegels

zwarte rand aan witte tegels

Berichtdoor voshier » ma nov 16, 2009 1:58 pm

Hallo,

Afgelopen zaterdag zijn de muren van onze badkamer gevoegd. De tegels zijn gedurende de afgelopen week gezet.

Na het voegen is er opeens op heel veel tegels een zwarte soort rand te zien, niet rondom en niet overal op dezelfde plaats.

De tegelleverancier is langsgeweest op zaterdagavond, toen waren de voegen nog nat en konden we op die tegels niet 'poetsen. Op een losse tegel die ook zo zwart leeek, was het vuil zo weg te poetsen.
Dus zondag probeerde ik dat op de rest van de tegels in de badkamer. Maar het wil er niet af, niet met schoonmaakmiddel, terpentine, wasbenzine, cif met bleek, chloor, schuurspons noem het maar op.

Het rare is, vind ik, dat ik het niet gezien het toen men aan het tegelen was en ik heb echt heel kritisch steeds gekeken omdat ik nogal een muggenzifter ben.

Hieronder een paar foto's. De tegels zijn nog niet gepoetst (sluier!)
Iemand enig idee hoe dit nou komt en vooral of ik er iets aan kan doen behalve alles eruit breken?

Bedankt.

Afbeelding

Afbeelding
voshier
bouwer
bouwer

Advertisement
Re: zwarte rand aan witte tegels

Berichtdoor Rick » ma nov 16, 2009 7:33 pm

Zie hier
http://forum.bouwlink.nl/tegels/zwarte-vervuiling-zijkant-tegel-t1858.html

exact hetzelfde probleem zelfde oplossing, snel handelen dan is de voeg nog niet volledig uitgehard.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor voshier » ma nov 16, 2009 9:42 pm

Die draad had ik bekeken en gelezen, maar ik denk dat hier iets anders aan de hand is.
Het valt namelijk niet schoon te maken. Ook niet met gum, wat ons als laatste optie door de tegelleverancier werd aangeraden.

De (nieuwe) tegels die nog in de doos zitten hebben ook een zwarte rand, vuil, maar dit kan er zo afgepoetst worden. Bij de tegels die aan de muur zitten en die gevoegd zijn, werkt dat echter niet.
Lijkt wel aslof er door het voegen een proces heeft plaatsgevonden waardoor het vuil nu verzegeld is of zo.

En natuurlijk voelt niemand zich verantwoordelijk, tegelzetter niet en leverancier niet.
De leverancier vindt dat de tegelzetter had moeten kijken voor het plaatsen.

Graag reactie(s)
voshier
bouwer
bouwer

Berichtdoor Rick » ma nov 16, 2009 9:56 pm

OKe dan wordt het een moeilijker verhaal.

Om te beginnen is het zo dat elke fabriek in zijn algemene voorwaarden heeft staan dat als de tegels verwerkt zijn deze zijn geaccepteerd door de tegelzetter.
Hadden de tegels dit euvel voor verwerking dan is de tegelzetter verantwoordelijk.

Nu zou ik het werk bijna zelf moeten bekijken, het enige dat we nu kunnen doen is opties wegstrepen.
Zijn de tegels kurkdroog en de verpakking is volledig intact dan kunnen we uitsluiten dat de tegels nat zijn geweest en dus schimmelvorming hebben.

Het is niet zo dat invoegen en reactie veroorzaakt of het prbleem afsealed.

weet je zeker dat er geen biscuit "achterzijde" van de tegel boven het voegwerk uitkomt?

Zou om te beginnen de zwarte voegen eens reinigen met deterdek van fila.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor voshier » ma nov 16, 2009 11:45 pm

Vind het zo vreemd dat de tegels die nog niet verwerkt zijn probleemloos schoongemaakt kunnen worden en dat dit dus niet lukt met de geplakte, gevoegde tegels.

Ben het er ook helemaal mee eens dat de tegelzetter dit had moeten zeggen, de leverancier zei ook dat hij de tegels dan zo had kunnen omruilen.

Nu maar afwachten, de tegelzetter komt morgen, de leverancier is van goede zin, maar of de tegelzetter dat ook is?

Ga morgen ook nog een keramiek gum ophalen en zal jouw tip ook volgen.

bedankt!
voshier
bouwer
bouwer

Keer terug naar Tegels