Vloerverwarming aanbrengen op stortvloer of cementdekvloer?

Vloerverwarming aanbrengen op stortvloer of cementdekvloer?

Berichtdoor mmok » di mei 17, 2016 1:58 pm

Hallo,

Wij gaan een tegelvloer en vloerverwarming aanbrengen.
Onze huidige houten vloer is gelijmd. Bij het verwijderen is de kans erg groot dat de cementdekvloer meekomt.

Nu krijgen we verschillende adviezen over de volgorde van de werkwijze en droogtijden.

De een zegt dat we eerst een nieuwe cementdekvloer moeten laten aanbrengen. Daarna de vloerverwarming infrezen en vervolgens de tegelvloer erop lijmen.

Andere advies is; als de cementdekvloer toch gedeeltelijk meekomt met het verwijderen van de houten vloer. De resten van de cementdekvloer ook verwijderen. Op de stortvloer folie aanbrengen, hierop de vloerverwarming aanbrengen. Vervolgens de cementdekvloer aanbrengen. Hierop de tegels aanbrengen.

Gezien de kosten, lijkt mij de 2e optie het meest gunstig.

En hoe lang moet een cementdekvloer drogen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Alle tips zijn welkom.
mmok
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Advertisement
Re: Vloerverwarming aanbrengen op stortvloer of cementdekvlo

Berichtdoor Vdhorst » di aug 02, 2016 7:50 am

Toevallig zit ik met een vergelijkbare situatie. Ik had een tegelvloer met daaronder een verkeerd aangelegde vloerverwarming (dat weet ik nu na het verwijderen van de tegels). De vloerverwarming was te ondiep gevreezd.

De beste oplossing is om de dekvloer (zandcementlaag) totaal te verwijderen tot het beton. Daarna de vloerverwarming leggen op inderdaad isolerende folie. Daarna het geheel afwerken met een nieuwe Zandcementvloer.

In mijn situatie wil ik echter nog wel bekijken of het mogelijk is om de vloerverwarmingsbuizen te verwijderen (dat gaat met de hand erg gemakkelijk) en daarna de vloer opnieuw aan te helen en daarna de nieuwe buizen er in te frezen. Ik start daar een nieuw topic over op dit forum.

Mijn situatie:
Afbeelding
Afbeelding
Vdhorst
verbouwer
verbouwer

Re: Vloerverwarming aanbrengen op stortvloer of cementdekvlo

Berichtdoor Vdhorst » di aug 02, 2016 7:54 am

mmok schreef:Hallo,

Wij gaan een tegelvloer en vloerverwarming aanbrengen.
Onze huidige houten vloer is gelijmd. Bij het verwijderen is de kans erg groot dat de cementdekvloer meekomt.

Nu krijgen we verschillende adviezen over de volgorde van de werkwijze en droogtijden.

De een zegt dat we eerst een nieuwe cementdekvloer moeten laten aanbrengen. Daarna de vloerverwarming infrezen en vervolgens de tegelvloer erop lijmen.

Andere advies is; als de cementdekvloer toch gedeeltelijk meekomt met het verwijderen van de houten vloer. De resten van de cementdekvloer ook verwijderen. Op de stortvloer folie aanbrengen, hierop de vloerverwarming aanbrengen. Vervolgens de cementdekvloer aanbrengen. Hierop de tegels aanbrengen.

Gezien de kosten, lijkt mij de 2e optie het meest gunstig.

En hoe lang moet een cementdekvloer drogen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Alle tips zijn welkom.

Nu nog eens teruglezend. Als je de dekvloer verwijderd inderdaad eerst vloerverwarming leggen op folie en daarna de dekvloer eroverheen. En zeker niet eerst de dekvloer leggen en daarna de vloerverwarming erin frezen, frezen is namelijk erg duur.

De dekvloer moet een week per centimeter drogen, gemiddeld is een dekvloer 5 a 6 cm dik. Mijn aannemer heeft gezegd dat er versnellers zijn die het zandcement sneller laat drogen.
Vdhorst
verbouwer
verbouwer

Keer terug naar tegelvloer