houten trap vervangen

Trappen, Vlisotrappen, Spiltrappen
houten trap vervangen

Berichtdoor rob22 » di feb 21, 2006 7:43 pm

Hallo klussers,ik wil een bestaande houten woonkamer trap gaan vervangen omdat deze te steil is en gevaarlijk is om vanaf te lopen.
Nou kan ik er een mooie tweede hands in zetten,maar ik moet waarschijnlijk het gat naar de boven etage vergroten.
Dit wil zeggen dat ik een deel van een draagbalk moet verwijderen en moet opvangen door de naast gelegen balken.
Tevens denk ik dat de vloer waar de trap nu op komt te staan verstevigd moet worden.

Dus mijn vraag is: wat kan je tegen komen voor verassingen bij zo een klus in het plafond en zal ik de vloer moeten verstevigen op de plek waar de nieuwe trap komt,

groet robert
rob22

Advertisement

Berichtdoor Herman » do feb 23, 2006 1:57 pm

Over de vloer kan ik geen zinnig woord zeggen. Ik zou denken: er heeft een trap gestaan, dus kan er weer een trap staan...

In het plafond waarin je een gat moet vergroten, kan je vanalles tegenkomen. Leidingen die in de weg zitten (oude gasleiding, elektrabuis, waterleiding, riool) maar ook dode muizen, foto's van de vorige bewoners, etc. (ik ben het zelf allemaal tegengekomen in mijn huis...)

Je zal een langere balk moeten halen welke langs het trapgat loopt. Deze kan je verankeren aan 2 balken welke dwars op het gat lopen. Hiervoor zijn metalen steunen verkrijgbaar. Ook de balken welke je doorhaalt, moet je weer opvangen. Gebruik spijkers met een gedraaide schacht, om de steunen vast te zetten. (of schroef ze met zo dik mogelijke schroeven)
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor rob22 » do feb 23, 2006 10:24 pm

Oke bedankt Herman ik begin gewoon met de balken te ondersteunen en kijk wel hoe het uitkomt moet lukken.

Robert
rob22

Re: houten trap vervangen

Berichtdoor Tommus » do okt 30, 2008 3:01 pm

foto's van de vorige bewoners :lol:
Tommus
verbouwer
verbouwer

Re: houten trap vervangen

Berichtdoor julien » di nov 18, 2008 5:10 pm

't Is echt wel een typisch hollands verschijnsel om gevaarlijke dingen te doen aan een draagconstructie zonder enige kennis van zaken.
Een architect heeft echt geen jaren gestudeerd om enkel maar sleutel op de deur dingen uit te tekenen!
julien
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Keer terug naar Trappen