staaldraad toepassen bij trap

Trappen, Vlisotrappen, Spiltrappen
staaldraad toepassen bij trap

Berichtdoor Annie » ma sep 05, 2005 11:04 am

Wij zouden graag van een bestaande trap de spijlen willen vervangen door het spannen van staaldraden tussen de bomen van de trap. Heeft iemand daar ervaring mee? Waar kun je spullen kopen (bouwmarkt, nautische winkels?) en hoe pak je het het beste aan?
Alvast bedankt, Annie.
Annie

Advertisement

Berichtdoor Herman » di sep 06, 2005 1:19 pm

Veruit het mooiste is het om de kabels op maat te laten maken bij een watersport winkel. Ook zijn er bedrijven welke speciaal voor de interieurbouw materialen maken, om staaldraadelementen te maken. Helaas ben ik momenteel de naam even kwijt, het was een bedrijf uit Denemarken.

De spijlen tussen leuning en trede wil je dus vervangen. Ik denk dat het wel verstandig is in het midden een steun te maken, staaldraad kan namelijk wel trekkrachten, maar geen drukkrachten opnemen.

Aan het staaldraad kan je een terminal laten walsen, met schroefdraad op het einde. Je zou deze schroefdraad in het hout van de leuning kunnen draaien, desnoods eerst wat lak of epoxy in het gat, zodat de schroefdraad die je maakt, stevig wordt.
Aan de andere kant kan je dan de draad door de trede laten lopen, en onder de trede vastzetten met een klembus (een ring om het draad, met daarin een schroefje om hem vast te zetten. Of ook weer een draadterminal, deze door de trede, en er een (dop)moer op draaien.

Er is vanalles mogelijk. Probeer een watersportwinkel, of liever nog een tuigerij te vinden, die het leuk vindt om mee te denken. In Reeuwijk bijv Martin van Leeuwen.

Links:
www.navtec.com
www.ronstan.com (architectural rigging)
www.stalok.com
www.tecklenborg-kegel.de

En misschien vind je ook nog wat als je zoekt naar architectural rigging
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor Gast » di sep 06, 2005 10:20 pm

leuke site's Herman
Gast

Berichtdoor Herman » wo sep 07, 2005 10:06 am

Die sites heb ik opgediept uit de website waarop alle exposanten van een watersport vakbeurs staan (www.metstrade.com) Het bedrijf waar ik werk exposeert daar ook.
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Keer terug naar Trappen