Zelf een vaste trap maken

Trappen, Vlisotrappen, Spiltrappen
Zelf een vaste trap maken

Berichtdoor RealRoy » ma jun 04, 2007 8:16 pm

Hallo!!!

Zeg, ik heb een huis met een vliso trap naar de zolder. Eigenlijk wil ik graag een vaste trap maken. Er is niet vreselijk veel ruimte, maar mijn buurman heeft het ook, ds het moet kunnen. Helaas heeft hij die trap er niet zelf ingemaakt, dus aan hem kan ik niks vragen.

1) Wie heeft er weleens zelf een vaste trap gemaakt? En wat voor 'uitdagingen'is hij/zij tegengekomen?
2) Moet een trap specifiek gemaakt worden en zo ja, wie heeft er tips waar je zoiets goed kund laten doen?
3) Of kun je ook zo'n ding 2e hand kopen? En hoe moet je meten om te weten of het past?
RealRoy
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Advertisement

Berichtdoor Herman » di jun 05, 2007 1:52 pm

Een trap maken valt niet mee. Een rechte trap is zeker wel goed te doen, maar een trap met een draai erin, is een regelrechte uitdaging.

Ik heb geen idee van je budget, maar een trap welke ingemeten wordt, en uitgevoerd in naaldhout, kan in prijs nog behoorlijk meevallen.

Een andere oplossing kan idd een tweedehands trap zijn, maar zorg dat je deze goed inmeet. Trappen zijn nauwelijks te verbouwen, zonder dat je onderdelen opnieuw moet gaan maken (vooral de trapbomen, dus de platen aan de zijkanten, welke tegen de muur komen). De belangrijkste maten:
-hoogte van vloer tot vloer
-breedte trapgat
-lengte trapgat (als je dit nog moet maken is dat in je voordeel)
-komt de middenpilaar qua maat goed uit?

Nog een andere optie kan zijn een standaardtrap met verstelbare treden. Deze bestaat uit treden welke je tov elkaar kan bewegen. Mijn overbuurman heeft er 1, met zgn "halve treden" en die vind ik maar matig lopen, maar wellicht hebben ze ook een uitvoering met hele treden.

Hier een plaatje:
Afbeelding

Maar nogmaals, zelf een houten trap maken is eigenlijk alleen te doen als het een rechte steektrap wordt. Tenzij je geroutineerd houtbewerker bent, dan is het met een beetje gepuzzel wel mogelijk om een trap met draai te maken.
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor Herman » di jun 05, 2007 4:01 pm

Hornbach heeft die trappen trouwens ook. Aaaajjaaaa jippieeeeejippiieeejjjeeeeee......
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Re: Zelf een vaste trap maken

Berichtdoor neira » ma jan 19, 2009 2:43 pm

Hoi,

met sebastiaan van eijgen, ik ben een goedkope trappenmaker, ik kan alle soorten trappen maken dus als u er een nodig hebt en geplaatst wilt hebben bel me ff voor een offerte op *********************
Geen reklame aub

met vriendelijke groet,

Neira Trappen
neira
verbouwer
verbouwer

Keer terug naar Trappen