Bloembak maken

Bloembak maken

Berichtdoor Thomas79 » vr aug 13, 2010 9:08 pm

Ik wil graag een bloembak maken naast mijn vlonder. De afmetingen zijn 2x0,5x0,5 (lxbxh) in meters. Mijn idee is om een soort houten bekisting te maken, deze mbv 4 paaltjes in de hoeken vast te maken en vervolgens steentjes aan de zijkant op te metselen.

Ik heb een berg waalsteentjes gekocht en het idee is om deze (metselgewijs) rondom de bekisting te verlijmen. Ik wil ze met steenlijm onderling vastmaken en met een " alles" kit aan de platen vast.

Mijn vragen :

Is dit een goed idee? Bij gebruik van hout, waar denken jullie dan aan? WV Multiplex of betonplex? Of moet ik heel de bekisting weglaten en puur en alleen metselen? Ik ben bang dat dit nl niet zo stevig wordt.

En wat voor lijm / kit raden jullie eventueel aan.

Alvast mijn hartelijke dank.
Thomas79
verbouwer
verbouwer

Advertisement
Re: Bloembak maken

Berichtdoor Proost » za aug 14, 2010 2:03 pm

Ik zou het gewoon zonder bekisting doen.
Zelfs betonmutiplek kan aan de zijkanten water opnemen waardoor hij eens zo dik kan worden en laterna als crepe papier in elkaar valt. Waarom zou je het niet gewoon alleen met je waaltjes doen?

Als je toch iets wil kitten zou ik polymax pakken.
Proost
klusser
klusser

Berichtdoor Thomas79 » za aug 14, 2010 3:32 pm

Dit heb ik van andere kanten ook gehoord om de bekisting te laten vervallen en toch alleen op te metselen/verlijmen. Het enige waar ik mee zit is de lange zijde van de bak. De Hoeken en het korte stukje (50 cm) geloof ik wel, maar de lange zijde ben ik bang voor. Met aarde erin en een hoop regen, zou dit stevig genoeg zijn?

Iig bedankt voor je opmerkingen.
Thomas79
verbouwer
verbouwer

Berichtdoor Proost » za aug 14, 2010 3:42 pm

Ik heb zelfs al vaker bij mensen uit noodzaak van kapot geslagen stoeptegels een bloembak gelegd. En dan gewoon op elkaar stapelen zonder iets erbij te gebruiken. Dit blijft allemaal gewoon erg goed liggen en met regen loopt alles gewoon netjes door het zand naar beneden. (behalve bij lange periodes van droogte maar dan doet het dat op 'gewone' grond ook niet)

Dus gewoon op elkaar lijmen en je hebt een prima bloembak.
Proost
klusser
klusser

Berichtdoor RvdB » ma aug 16, 2010 10:09 pm

Metselen is geen enkel probleem en geeft het beste/mooiste resultaat. je kan zo'n bloembak wel 100 meter lang maken zonder dat metselwerk instort. Het beetje aarde wat erin zit zal voornamelijk naar beneden drukken en niet naar de zijkanten. Let er maar eens op hoeveel gemetselde bloembakken er zijn in je omgeving :wink:

Wel moet je aan de onderzijde een aantal stootvoegen open laten zodat overtollig water eruit kan lopen (zelfde principe als bloempot).

Ga je toch lijmen met een kit dan raad ik aan een profesionele (geen bison) high tack te nemen zoals die van zwaluw (den braven).
RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Keer terug naar Tuin