Gestuukt muurtje in tuin

Gestuukt muurtje in tuin

Berichtdoor Thomas79 » ma nov 01, 2010 9:23 pm

Betreft een gestuukt afgesmeerd muurtje in de tuin.

Ik wil een strakke muur maken (lees gestuukt en afgemeerd/geschilderd) in de tuin. In het midden van dit muurtje komt een waterval (niagara 90cm led). Het muurtje moet ong. 2m lang en 0,30 breed worden. Voor het muurtje komt een bekisting waar ik een waterbak van maak tbv het watervalletje.

Ik heb al een fundatie gemaakt voor het muurtje (ligt op ong. 45 cm diep) en deze is ong. 6/8 cm dik.

Ik heb de volgende vragen, want ik krijg nergens duidelijkheid :

-Wat zou het beste middel zijn om het muurtje op te trekken, hierbij in acht nemende dat we in de tuin zijn, dus buiten. Een aantal mensen oppert cellenbeton (lekker licht) mits het goed afgesmeerd wordt.
Een ander heeft het over kalkzandsteen (beter tegen vocht, maar veel zwaarder) blokken.

Hier zou ik graag op weg geholpen willen worden.

-Wat is een goed (af)smeermiddel. Ik heb een type van Knauff gevonden, UP210W, dit is speciaal voor buiten. Een ander soort is van NoMix, een soort type 500 met een betonkorrel erin. Zijn dit goede afsmeerspullen of is er iets anders?

-Afhankelijk van de stenen/blokken is de fundering genoeg? De muur wordt ongeveer 120 hoog, dus in totaal een goede 160 cm vanaf fundering.

Gaarne jullie reacties. Ik hoop dat mensen zich hier iets bij voor kunnen stellen, je ziet die opgetrokken muurtjes vaak in "strakke" tuinen.

Alvast mijn dank en ik wacht op jullie reacties.

Groet Thomas
Thomas79
verbouwer
verbouwer

Advertisement
Re: Gestuukt muurtje in tuin

Berichtdoor RvdB » di nov 02, 2010 7:33 am

Je fundering zit wel goed, mits je het hebt aangelegd op vaste (gele) grond.

Voor de stenen zou ik een partijtje gevelstenen op de kop proberen te tikken. Deze zijn krimpvaster dan kalkzand of betonstenen. Buiten zou ik in ieder geval geen cellenbeton gebruiken.
RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Keer terug naar Tuin