hardhout voor tuinmeubels?

hardhout voor tuinmeubels?

Berichtdoor Rijkaart » di feb 16, 2010 12:40 pm

Ik ga een loungebank maken. Zo'n blokmodel voor buiten zoals je vaak ziet van steigerhout. Ik heb de tekeningen inmiddels al zelf gemaakt omdat deze nergens op het net te vinden zijn. Uit kostenoverweging maak ik het frame van hardhout en daaroverheen steigerdelen. Later (ooit) vervang ik de steigerdelen dan door hardhouten planken.
Vraag is echter; Welke?
Overal waar ik zoek kom ik hardhouten meubels tegen maar niemadn die het materiaal erbij zet. Teak is gang baar maar erg kostbaar. Is er een goedkoper alternatief? Bangkirai zie je als meest voorkomend maar ik weet niet of dit geschikt is om een bank van te maken?
Rijkaart
bouwer
bouwer

Advertisement
Re: hardhout voor tuinmeubels?

Berichtdoor RvdB » wo feb 17, 2010 3:30 pm

Er zijn verschillende hardhoutsoorten geschikt. Merbau en meranti zij geschikt, maar je moet wel van de donker rode kleur houden. Je zou ook western red cedar kunnen gebruiken.

Er zijn ook verduurzaamde naaldhout soorten die geschikt zijn zoals Plato wood, of modiwood.
Deze zijn thermisch behandeld en licht bruin van kleur. In de loop van de tijd (en onder invloed van weer en wind) kleurt dir hout enigzins grijs op. Heb deze zelf als gevelbekleding en ben er erg tevreden oven.
RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Keer terug naar Tuin