hoe een damwand te maken

hoe een damwand te maken

Berichtdoor ingo123 » zo apr 11, 2010 7:01 pm

Voor onze tuin, grenzend aan het water willen wij een damwand plaatsen, zodat we het talud ook bij de tuin kunnen betrekken. De damwand zal 1,5m hoog moeten worden om de gehele tuin te 'levelen'. Breedte van de tuin is 12 m.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Hardhout, beton, anders? Hoe de constructie te maken, er komt natuurlijk redelijk wat grond tegen de ene kant van de damwand?

Zag op internet een houten damwand met trekstangen, ongeveer 1,5m terug de tuin is. Iemand daar ervaring mee??

Alvast bedankt.
Ingo
ingo123
verbouwer
verbouwer

Advertisement
Re: hoe een damwand te maken

Berichtdoor Herman » ma apr 12, 2010 7:47 am

Ik had een betonnen bint (30 breed, 60 diep) waarachter houten balken waren geplaatst (vertikaal). De bint werd op zijn plaats gehouden door trekstangen M20, welke om de 2,5 meter geplaatst waren. Deze zaten vast aan treinrails, welke vertikaal de grond in ging, metertje of 6 schat ik zo.

2 dingen waren jammer: In de jaren 60 is er eens een binnenvaartschip in de bint gelopen, waardoor deze gebroken was, en daarna scheefgezakt, en de houten balken waren natuurlijk na 30 jaar wel rot. Vanaf de jaren 60 hebben ze dus op allerlei manieren geprobeerd de grond te keren (behalve nieuwe balken aanbrengen...) Dus helemaal ideaal was het niet.
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Keer terug naar Tuin