Vergunning voor voortuin??

Vergunning voor voortuin??

Berichtdoor desrvman » vr maart 19, 2010 12:50 pm

Beste mensen,

Ik heb een vraag, want ik weet zelf niet zo goed wat ik met mijn situatie aan moet. Ik zal deze in het kort samenvatten:

Ik heb 4 jaar geleden een huis gekocht, op een hoek, aan een doorgaande weg. Deze woning had op dat moment geen voortuin. De gemeente heeft namelijk een aantal jaren geleden (voor ik het huis kocht) de complete stoep overnieuw getegeld. De toenmalige bewonders vonden het mooi om de voortuin mee te laten bestraten met deze tegels. Op de tekeningen van het Kadaster staat ook duidelijk dat ik hier een klein lapje grond heb voor de woning (ongeveer 1,6 meter breed, 5 meter lang). Totale afstand van voorgevel naar straat is ongeveer 7 meter. Als ik mijn mijn voortuin zou maken zou de afstand naar de straat dus 5,4 meter zijn (7 - 1,6).

Mijn vraag is of ik de tegels uit mag halen en een hekwerk mag zetten (mensen lopen rakelings langs de gevel, en dat wil ik niet meer), op het gebied wat mijn tuin is. Er staat niets in de koop overeenkomst dat de gemeente dit stukje heeft overgenomen, heeft ook geen apart kadastraal nummer o.i.d. Het antwoord van de gemeente is:

Als het trottoir wordt opgebroken en vervolgens met een afscheiding en beplanting wordt ingevuld gaat dit ten koste van het uitzicht en is derhalve niet wenselijk.

Wat is de beste manier om toch mijn voortuin te krijgen?

Graag jullie advies!
desrvman
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Advertisement
Re: Vergunning voor voortuin??

Berichtdoor Herman » vr maart 19, 2010 3:19 pm

Tot op zekere hoogte ben je vrij je voortuin in te richten naar eigen smaak. Kadastraal gezien is het jouw tuin.

Er zijn situaties waar dit niet opgaat, maar ik geloof dat daar een verjaringstermijn van 20 jaar op staat.

Ik zou gewoon de boel inrichten, en mocht de gemeente moeilijk doen, dan doe je alsof je nergens van weet, en druk je ze een kadastertekening onder de neus.
Inactief account
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Keer terug naar Tuin