Hoe bereken jezelf wat een Uitbouw mag kosten

Hoe bereken jezelf wat een Uitbouw mag kosten

Berichtdoor Rick » wo jan 03, 2007 8:28 pm

Excact kan je het natuurlijk niet uitrekenen, maar wij zijn van mening dat onze berekening een redelijke indicatie geeft van wat je kan verwachten van de offerte's van de aannemers.

Stelregel

Reken de inhoud van de uitbouw uit in M3 (Kuub)

breedte m1 x lengte m1 x hoogte m1 = inhoud m3
b.v.
5.4 m1 x 2,7 m1 x 2,6 m1 = 37,9 m3

Vermenigvuldig de inhoud met 600 dan heb je de *standaard prijs
b.v.
37,9 m3 x € 600 = € 22.740,- ex BTW

*standaard prijs =
Een standaard uitbouw
zonder staalconstructie
herplaatsing van bestaande kozijn
afdekvloer
wanden + plafond behang/sausklaar
4 heipalen 6 m1
1 lichtpunt
2 wandcontactdozen

Prijsverhogend kunnen zijn:
Nieuw kozijn ofwel schuifpui
Bereikbaarheid van de achtertuin
Verwarming
Lichtstraat
Gevelstenen
Staalconstructie in de bestaande achtergevel
Dieper heiwerk nodig

Kostenverlagend kunnen zijn:
Zelf een gedeelte doen
Geen heiwerk of is al aanwezig
Casco laten opleveren
Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Advertisement
reactie verbouwkosten

Berichtdoor John klus » ma sep 10, 2007 10:48 am

Ik vind je prijs wel aan de lage kant, en ook nog eens inclusief heien?? mocht je met bonafide personen werken dan wil ik je graag inhuren voor deze prijzen.
Betere richtlijn is €750 ipv €600,=
Dan is het herplaatsen van een kozijn meestal duurder dan een nieuw kozijn. reden de tijd die er voor nodig is een oorspronkelijk kozijn HEEL te verwijderen en daarna in te passen in nieuwe werk duurt langer dan het maken en plaatsen van een geheel nieuw kozijn.
John klus
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Berichtdoor Rick » za sep 15, 2007 10:35 am

IK denk dat de prijs inderdaad iets verhoogd moet worden, let wel dat in de randstad de prijs op dit ogenblik hoger is dan het landelijk gemiddelde. Dit kunnen we dus als een kostenverhogende factor aanmerken.
Dat het plaatsen van een nieuw kozijn goedkoper is als een bestaand kozijn herplaatsen ben ik niet met je eens. Het is wel zo dat je in dat geval risico's bij de opdrachtgever moet neerleggen. Let wel dat een uitbouw met een stalenbalk in de bestaande achtergevel en een nieuw kozijn in bovenstaand voorbeeld alsnog boven de € 30.000 uitkomt.
Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Berichtdoor mijntekenaar » di apr 01, 2008 8:01 am

Prijs afgeven op basis van een vaste m² of m³ prijs?

Ik ben opgehouden met het roepen van prijzen op basis van een m² of m³ prijs. Je zit er zo vaak naast. Het is gewoon te algemeen om alle uitzonderingen te kunnen ondervangen. Heb je in het begin eenmaal een prijs geroepen op basis van een m3 prijs dat achtervolgt je dit het gehele bouwproces. "Ja maar u heeft toen gezegd dat het ongeveer..." Zeker in deze overspannen tijd met uit de hand lopende materiaal prijzen (staal is nu dagprijs) is bouwen meer marktwaarde dan feitelijke bouwkosten.

Het is mooi als je met een begroting kunt aantonen wat iets kost maar als je niemand kunt vinden die het voor die prijs wil doen heb je er nog niks aan. Je zult de markt op moeten om tot een goede prijsvorming te kunnen komen. Ik gebruik wel begrotingen voor de onderhandelingen. Dan weet je waarop je de aanbiedingen op moet controleren.

Dus om teleurstellingen te voorkomen: wees erg voorzichtig met het hanteren van algemene m² of m³ prijzen.

Veel zaken die voor verwarring zorgen zijn:

- Is het genoemde bedrag inclusief of exclusief BTW?
- Wat is het afwerk niveau? Vuren houten trap of hardhout? Betonpan op het dak of een mooie geglazuurde dakpan enz. enz.
- Zit het installatiewerk er bij in? Zo ja wat voor installatie? Standaard CV of vloerverwarming?
- Zit de fundering en de beganegrondvloer er wel bij in? (Aandachtspuntje bij Duitse bouwers)

Zomaar een paar puntjes. Ik hoop er mee duidelijk te maken dat je zomaar appels met peren aan het vergelijken bent.

Mark
Laatst bijgewerkt door mijntekenaar op wo apr 23, 2008 7:57 am, in totaal 8 keer bewerkt.
Passie voor bouwen: http://www.mijntekenaar.nl
mijntekenaar
verbouwer
verbouwer

Berichtdoor RvdB » di apr 01, 2008 10:35 am

Je kan inderdaad moeilijk een schatting maken op basis van m3 prijzen. Wij maken als aannemer te vaak mee dat de architect een m3 prijs roept en dat uiteindelijk de verkoopprijs twee keer zo hoog ligt. Wij gebruiken ook alleen een omrekening naar €/m3 voor onze eigen controle om te zien hoe hoog een woning zit. Als deze prijs heel hoog zit en de woning is vrij standaard dan weten we dat we de begroting nog eens door moeten spitten.
RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Advertisement
Re: Hoe bereken jezelf wat een Uitbouw mag kosten

Berichtdoor BTBER » vr apr 22, 2011 8:33 am

Ik ben momenteel bezig met een afstudeerscriptie dat erg goed aansluit op de vraag die hier gesteld wordt. Ik schrijf een website waarop iemand die wil verbouwen zelf een tekening en calculatie kan maken van een verbouwing.

Jullie mening is uiteraard doorslaggevend met betrekking tot het marktpotentieel. Ik wil jullie dan ook vriendelijk verzoeken 5 minuten vrij te maken om mijn enquête in te vullen.

In de enquête staat het plan uitgelegd en worden 11 (korte) vragen gesteld.
Alvast mijn dank aan degene die meewerken!!!

Groet, Berry

Dit is de link naar de enquete:
http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=74269
BTBER
bouwer
bouwer

• Advertisement

Keer terug naar Uitbouw