Kiezen tussen opbouw en stenen schuur

Volg hier de verbouwing of bouw van leden van het forum.
Kiezen tussen opbouw en stenen schuur

Berichtdoor elbuho » za jan 21, 2012 10:59 am

Ik zou graag jullie advies willen hebben. In onze straat zijn er een aantal mensen die een extra (halve) verdieping op het plat dak van hun huizen gaan laten bouwen. De huizen zijn uit 1999, en zijn al relatief groot, 4 goede slaapkamers en een inpandige garage (die bij ons is verbouwd tot kantoor). Wij hebben meegedaan met het voortraject maar zijn afgehaakt. We hebben extra ruimte nodig voor opslag, maar verder zijn we blij met ons huis zoals het nu is.

Daarna keken we naar de mogelijkheid van een stenen schuur in de volle breedte van de tuin. Onze 2 houten schuren en houten achterhek zijn binnenkort sowieso aan vervanging toe. Maar toen zijn we gaan dubben - een opbouw voegt iets toe aan de waarde van de woning, dachten we, en een stenen schuur minder of niet. Kosten van opbouw +/- 50.000, schuur +/- 25.000. Een stukje extra pensioen 'opbouw' kunnen we wel gebruiken, maar daar staan extra maandlasten tegenover. Bij opbouw komen er ook op een gegeven moment kosten bij voor nieuwe (houten) schuren en achterhek.

Dus mijn vraag is wat is wijsheid? Zijn er aspecten die we gemist hebben? Begrijpen wij het goed dat een opbouw verhoudingsgewijs meer toevoegt aan de waarde van een huis dan een stenen schuur?

Bij voorbaat dank voor jullie input.
Laatst bijgewerkt door elbuho op za jan 21, 2012 11:09 am, in totaal 1 keer bewerkt.
elbuho
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Advertisement
Re: Kiezen tussen opbouw en stenen schuur

Berichtdoor RvdB » zo jan 22, 2012 10:45 am

Ik denk dat wat je ook doet, je komende jaren op geen enkele manier veel waarde aan je woning toevoegd en je woning niet (meer) moet zien als een als een belegging zoals dat 10 jaar geleden was.
Als je momentaal 50K uitgeeft aan uitbreiding van je woning dan zie je dat bedrag echt niet 1 op 1 terug als waarde vermeerdering van je woning.
RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Re: Kiezen tussen opbouw en stenen schuur

Berichtdoor SBAingenieurs » zo maart 11, 2012 8:57 pm

Ben het eens met RvdB dat er weinig waarde aan woning toegevoegd gaat worden de komende tijd. Je zal er wel een deel van terug zien, maar zeker niet 1op1. Je zegt dat er extra maandlasten bijkomen, hier maak ik uit op dat het gaat om gefinancierd geld. Klopt dat?
Misschien is een aanbouw een goede optie, de afwerking kan je in eerste instantie casco laten (goedkoper). Later kan de ruimte bij de woning als verblijfsruimte getrokken worden. Bij verkoop is dat dan ook als 'optie' aan te bieden, wellicht maakt dat de woning aantrekkelijker.
SBA-ingenieurs

T: 026-840 51 60
E: info@sba-ingenieurs.nl
I: http://www.sba-ingenieurs.nl

Afbeelding
SBAingenieurs
verbouwer
verbouwer

Keer terug naar Overig weet geen onderwerp