Verrekening meer en minderwerk

Volg hier de verbouwing of bouw van leden van het forum.
Verrekening meer en minderwerk

Berichtdoor Reisnap » vr jan 23, 2009 9:29 pm

Tijdens het bouwproces zijn er verschillende posten meer en minderwerk.
Mag de aannemer over elke post meerwerk staartkosten bijtellen (10%) en bij minderwerk staartkosten (10%) aftrekken.

Of is het gebruikelijk de meer en minderkosten te salderen en over het saldo de staartkosten (10%) berekenen.

Gijs
Reisnap
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Advertisement
Re: Verrekening meer en minderwerk

Berichtdoor RvdB » za jan 24, 2009 10:25 am

Verrekening meer- minderwerk volgens de UAV:

De aannemer mag over het saldo meer- minderwerk de opslagen rekenen zoals die in de begroting zijn gehanteerd. Heeft de aannemer staartkosten op 10% dan mag hij dit over het saldo meer- minderwerk rekenen. Heeft hij 15% dan mag hij 15% rekenen.
Bij het verrekenen geeft de aannemer in principe dus de opslagen over het minderwerk ook terug.

Het verrekenen van meer- minderwerk doe je aan de hand van een gespecificeerde, netto begroting. Je neemt de bedragen van de uren, materialen, onderaanneming en materieel rechtstreeks uit de begroting over, zonder opslagen hierover te tellen.
Ook zal de aannemer de urennormen uit de begroting moeten aanhouden;
Hij mag niet in de begroting 2 uur tellen voor het aanbrengen van een dakraam en bij het aanbrengen van een extra, gelijksoortig, dakraam (dus meerwerk) ineens 4 uur rekenen.

Bij verrekening stelposten volgens UAV mag de aannemer altijd 10% rekenen.

Bij opdracht tot levering materialen tbv opdrachtgever via de aannemer (dus bijvoorbeeld een binnendeur zonder dat de aannemer deze verder hoeft aan te brengen)mag 5 % gerekend worden.

indien het minderwerk het meerwerk overschrijd dan mag de aannemer een vergoeding van 10% over het saldo in rekening brengen.

http://www.stabu.org/downloads/BouwBaak

hier vind je de UAV 1989 in PDF. zie daar HST 10 par 35t/m39
RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Berichtdoor vjansen » do okt 18, 2012 4:57 pm

Wanneer de aannemer 5% opslagen over onderaanneming in de staartkosten heeft opgenomen in de offerte, mag hij dan wel 10% opslagen over onderaanneming voor meer- en minderwerk berekenen?
vjansen
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Berichtdoor RvdB » do nov 08, 2012 4:28 pm

@ Vjansen
Of dit mag is afhankelijk van het bestek. Als in het bestek vermeld is dat meer en minder werk volgens de staart van de inschrijfbegroting verrekend moet worden dan niet. Anders mag het gewoon.

Betreft het hier geen stelpost die sowieso tegen 10% verrekend wordt?
RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Keer terug naar Overig weet geen onderwerp